Alsiano lancerer økologiske spirede produkter i Danmark og Sverige

Alsiano har indledt samarbejde med den amerikanske producent To Your Health med henblik på salg af True Sprouted Flour produkter i Danmark og Sverige. Spirede produkter, som nu introduceres på det skandinaviske marked, er i løbet af det seneste år blevet meget populære i USA pga. deres gode egenskaber.

Der er flere fordele ved spirede produkter. Når man spirer korn, kan man sige, at man i princippet forvandler det til en grønsag, idet stivelsen ændres til enkle sukkerarter, som lettere kan nedbrydes og dermed bedre fordøjes. En anden interessant ting er hvad der sker med fytinsyren, som er naturligt forekommende i cerealier og bælgfrugter, og som kan hæmme optagelsen af næringsstoffer. Ved spiringen nedbrydes fytinsyren og næringsstofferne i produktet bliver derved mere lettilgængelige for kroppen.

Smagen forbedres også og bliver mere nøddeagtig, og man får en højere enzymaktivitet, som er gavnlig for de gode bakterier i tarmen. Desuden øges mæthedsfølelsen, da man opnår en lavere GI-respons i spirede produkter i forhold til ikke-spirede produkter.

Selve spiringsprocessen er enkel. Kernen lægges i blød og får lov til at spire. Den tørres herefter nænsomt og pakkes i sin hele form eller males til mel. To Your Health anvender en skånsom metode, der bevarer alle de vitaminer, mineraler og enzymer.

True Sprouted Flour produkterne vil blive lanceret både til industrien og i detailhandlen. Til industrien kommer sortimentet til at bestå af forskellige typer mel: spiret hvede, spelt og de glutenfrie typer - havre, hirse, ris, majs og amaranth – samt havregryn. Til detailhandlen, som vil blive varetaget af vores datterselskab Mountainfield, vil sortimentet fokusere på bønner, linser og fuldkornsris samt to typer mel: spiret hvedemel og det glutenfrie, spirede fuldkornsrismel. Samtlige True Sprouted Flour produkter er økologiske.

• Fødevarer

• alsiano
  • mountainfield
  • spiret mel
  • spirede bønner
  • spirede linser
  • sundhed
  • spirede kerner
  • fødevarer
  • fødevareingredienser
  • glutenfri
  • økologi
  • to your health

Alsiano er innovative ingrediensløsninger baseret på mere end 55 års erfaring med ingredienser og råvarer. Bag os har vi nogle af verdens førende producenter af innovative ingredienser til bl.a. fødevarer, farma, helsekost og kosmetik.Vi betjener desuden en lang række andre industrier i Norden.

Alsianos datterselskab, Mountainfield, arbejder indenfor fødevarebranchen med import, salg og distribution af fødevarer og ingredienser til den danske dagligvarehandel. Mountainfield arbejder med et antal varemærker, heriblandt Edgy Veggie, et grønt alternativ til kød baseret på hvede og Smutties frugtsnacks fremstillet af 100% frugt.

Katarina Furin

Business Manager Fødevarer 45828222