Bælgfrugter til fremtidens fødevarer

Få den gode næring fra hestebønner, kikærter, grønne linser og røde bønner ind i dine produkter med Limagrains serie af varmebehandlet mel af bælgfrugter

Bælgfrugter har mange gode og alsidige egenskaber: de er rige på proteiner og fibre og kan give ny og naturlig farve til fødevarer. Alsianos leverandør af funktionelle melprodukter, Limagrain Céréales Ingredients (LCI), tilbyder fire funktionelle meltyper fra bælgfrugter: Kikærtemel, rød bønnemel, grøn linsemel og hestebønnemel.

Ved at anvende den patenterede Farigel®-proces bliver stivelsen i LCIs bønnemel delvist gelatineret, og proteinerne bliver denatureret. Det resulterer i mere funktionelt mel, der er velegnet til formulering af både søde og salte fødevarer. Derudover reduceres den bitterhed, der ofte er forbundet med bælgfrugter, og melets holdbarhed øges. Produkterne er naturligvis ”clean label”.

Fordele ved Limagrains linse-, kikærte- og bønnemel:

Ernæring: Protein, fibre, mineraler, glutenfri

Teknologi: Vandoptagelse, granulering kan tilpasses kunden, batch-to-batch ensartethed

Sensorik: Reduceret bitterhed, tilfører smag og farve

Anvendelse

Brug kikærte-, linse- og bønnemel i f.eks. brød og kageprodukter, hvor det funktionelle mel forbedrer saftigheden og blødheden, samtidig med at det bidrager med god næring.

I ekstruderede produkter som snacks og korn kan det funktionelle mel hjælpe med til at kontrollere udvidelsen, definere formen og samtidig forbedre sprødheden.

I det salte køkken er det funktionelle mel ideelt til vegetariske produkter og fungerer også godt i etniske fødevarer som f.eks. hummus og kødboller.

2016 er det internationale år for bælgfrugter

Den 68. FN-generalforsamling har erklæret 2016 for det internationale år for bælgfrugter. Det internationale år for bælgfrugter 2016 sigter mod at øge den offentlige bevidsthed om de ernæringsmæssige fordele ved bælgfrugter som led i bæredygtig fødevareproduktion, der også retter sig mod fødevaresikkerhed og ernæring. På globalt plan er bælgfrugter en vigtig del af kosten for millioner af mennesker, og for mange er de hovedbestanddelen af føden og en vigtig proteinkilde.

• Fødevare, fødevareteknologi

• fibre
  • bønnemel
  • kikærtemel
  • linsemel
  • bælgfrugter
  • funtionelt mel
  • ingredienser
  • fødevarer
  • protein
  • proteinrig
  • vegetar
  • vegetarisk
  • vegansk
  • bæredygtig
  • limagrain
  • alsiano
  • fiberrig
  • glutenfri
  • mel

Alsiano er innovative ingrediensløsninger baseret på mere end 55 års erfaring med ingredienser og råvarer. Bag os har vi nogle af verdens førende producenter af innovative ingredienser til bl.a. fødevarer, farma, helsekost og kosmetik.Vi betjener desuden en lang række andre industrier i Norden.

Alsianos datterselskab, Mountainfield, arbejder indenfor fødevarebranchen med import, salg og distribution af fødevarer og ingredienser til den danske dagligvarehandel. Mountainfield arbejder med et antal varemærker, heriblandt Edgy Veggie, et grønt alternativ til kød baseret på hvede og Smutties frugtsnacks fremstillet af 100% frugt.

Dorthe Andersson

Pressekontakt Marketingkoordinator Alsiano, Mountainfield 45828222