MILLIARDOMSÆTNING UDEN EFFEKT PÅ BUNDLINJEN

Bygge- og anlægsbranchen halter bagefter, når det kommer til at udnytte de digitale værktøjer der i dag findes, til at hjælpe med at effektivisere hverdagen i byggeriet.

Teknologisk Institut har lavet en undersøgelse blandt 359 byggevirksomheder, som kigger på deres anvendelse af digitale værktøjer.

Undersøgelsen viser blandt andet, at én af grundene til at håndværkerne er bagud ift. digitaliseringen er deres mangel på interesse i digitale teknologier. Derudover siger 15 procent af de adspurgte, at de simpelthen mangler information om hvad man kan, og hvordan det virker.

Mange svarede i undersøgelsen ”Ved ikke”, ”Irrelevant” eller ”Slet ikke” på spørgsmålene om hvilke digitale teknologier, de anvender.

håndværker-app

“Udviklingen går meget langsomt, og fra udførersiden har vi i rigtig mange år peget på, at der er et stort uudnyttet potentiale i at inddrage bygningsarbejderne i de digitale teknologier på byggepladserne.”

“Både på lærlingeuddannelserne, AMU og en række store byggerier har man i flere år arbejdet målrettet med it-løsninger, så bygningsarbejderne er klar til den digitale fremtid. Vi betragter de digitale værktøjer på lige fod med en skruemaskine og en bindemaskine – det er værktøjer, vi skal kunne betjene.” Kim Lind Larsen, formand for Byggegruppen i 3F.

15,2 milliarder kroner. Så meget er omsætningen steget i de tre første kvartaler af 2018 sammenlignet med samme periode sidste år. Dog er bundlinjen desværre ikke fulgt med omsætningen.

– Det skyldes blandt andet øget konkurrence på opgaverne, men også en opdrift på omkostningerne. Vi begynder efterhånden at se kamp om de gode medarbejdere, så løndelen men så småt også materialedelen er begyndt at fylde lidt mere på omkostningssiden, efter at have ligget lavt i mange år, siger Bo Sandberg fra Dansk Byggeri.

Hos Apacta har vi hjulpet 850 virksomheder med at effektivisere deres virksomhed med vores digitale løsning. Vi ved at det ofte kan være svært at vælge den rette løsning pga. overvældende informationer. Derfor har vi hos Apacta mere fokus på rådgivning, inden vi sammen med kunden finder frem til den bedste løsning. Her kan vi tilbyde et skræddersyet, nemt og overskueligt system, som hjælper virksomheder med at holde styr på hverdagen og samtidig optimere deres forretning, likviditet og bundlinje.

Se hele undersøgelsen fra Teknologisk Institut her.