Vi tager børnene ud af skolen for at spare på feriebudgettet

Pressemeddelelse   •   Feb 09, 2017 09:17 CET

Mere end hver anden forælder har intet problem med at holde ferie i skoletiden

De kolde måneder har for alvor taget fat, hvilket får mange danskere til at søge mod varmere himmelstrøg, sol og ekstra vitamin D. Det kan dog, måske særligt i år, være vanskelligt at rejse længere væk i vintermånederne uden at holde ekstra fridage fra job og skole. Fire ud af ti (41 pct.) har da også taget børnene ud af skolen for at rejse uden for skoleferien, mens yderligere hver femte (20 pct.) ingen skrubler har ift. at gøre det, hvis behovet melder sig. Når forældre skal pege på, hvorfor de tager deres børn ud af skolen, er en af de primære grunde, at der kan spares en del ved at rejse uden for skoleferien. Det viser en undersøgelse foretaget af Apollo blandt 1.000 danskere fra hele landet.

Turkisblåt vand, kridhvide strande og snorkling i Thailand eller en aktiv ferie kombineret med afslapning i den bagende sol på De Kanariske øer.

Det er noget, som bl.a. tiltrækker mange børnefamilier i løbet af vinteren. Også selvom der ikke er meget skoleferie at gøre godt med.

Det holder dog tilsyneladende ikke de danske børnefamilier tilbage. Således har fire ud af ti (41 pct.) tidligere taget børnene ud af skolen for at holde ferie.

Yderligere kunne 20 pct. af de adspurgte forældre med hjemmeboende børn sagtens finde på at gøre det i fremtiden.

Billigere at rejse uden for skoleferierne
Det er især familier med mindre børn, der overvejer at tage børnene med på ferie, når de ellers burde sidde på skolebænken.

Hele 31 pct. af forældrene med børn mellem 5 og 9 år kunne godt finde på at tage børnene ud af skolen til fordel for en rejse. Årsagen er primært af økonomisk karakter.

Hvis man som familie ønsker at spare på feriebudgettet, kan der da også ofte findes gode besparelser, hvis man rejser uden for de fastlagte skoleferier. Med en stor nok besparelse, kan det virke tiltalende for mange at lade skole være skole og drage afsted.

’’Det er klart, at rejsepriserne ofte er på deres højeste i skoleferierne. Det handler om udbud og efterspørgsel – også fra andre europæiske lande. Så vi oplever i høj grad, at særligt de lidt dyrere rejser, der går længere væk, også placeres uden for skolernes ferier. Mange vil ganske enkelt have lidt mere for pengene. I vintermånederne er det særligt destinationer som Thailand, Dubai, Bali og De Kanariske øer, der lokker,’’ forklarer Glenn Bisgaard, kunde- og kommunikationschef for Apollo.

Børnene tager ikke skade af at holde fri
Selvom skolen er børnenes arbejde, så mener hver tredje dog heller ikke, at børnene tager skade af at holde lidt fri fra skolen, når de drager afsted på ferie. Det er især forældre med mindre børn, der vurderer at børnene godt kan holde fri til fordel for kvalitetstid med familien.

Blot 10 pct. af de adspurgte forældre med hjemmeboende børn, kunne aldrig finde på at tage børnene ud af skolen for at holde ferie.