Japan – en båd uden styrmand

Japan ligner under premierminister Shinzo Abe ”en båd, der driver i hård sø uden en kompetent styrmand”.

Det skriver Japan-forskeren Hiromi Sasamoto-Collins i en InFocus-blog på NIAS’ AsiaPortal.

Hun refererer nogle forskere for at frygte, at både regeringspartiet LDP’s aggressive politik med at hælde offentlige investeringer ud i samfundet og dets populistiske og nationalistiske retorik kan være tegn på ”partiets uvilje mod at tackle mere grundlæggende spørgsmål”

”De frygter, at der under en fernis af en målbevidst partipolitik ligger en opportunistisk og populistisk gruppes virke for at bevare de gode gamle dages politik”, skriver hun.

De gode gamle dages politik vil i japansk sammenhæng sige en politik, som fokuserer på økonomien, er venlig over for det store erhvervsliv og bevarer et magtmonopol for en relativt lille gruppe politikere.

Hiromi Sasamoto-Collins medgiver, at der også er andre mere ”forstående” forskere, som i virkeligheden ikke ser ret mange alternativer for Shinzo Abes regering. Regeringen er nødt til at forsøge at opnå resultater gennem gammelkendte politikker, men den gør det så til gengæld med langt flere midler til rådighed end i de sidste mange år.

”I begge tilfælde kan LDP’s nationalistiske attitude være farlig, da den kan medvirke til at ophidse og manipulere en i forvejen sårbar befolkning. Og hvis den varer for længe, kan denne krigeriske politik også modvirke Japans fortsatte udvikling hen imod et fuldbyrdet nærdemokrati og et mere åbent og kosmopolitisk samfund”, skriver hun.

Hiromi Sasamoto-Collins udgiver i august en bog om japansk demokrati i årene inden verdenskrigen på NIAS Press. Titlen bliver ”Power and Dissent in Imperial Japan: Three Forms of Political Engagement”. Hun forsker i, hvilke mekanismer der gennem tiderne har været afgørende i japansk politik.

• Økonomi