ATV's direktør Lia Leffland kritiserer regeringens finanslovforslag for 2019 for at være "ikke visionært" på forsknings- og uddannelsesområdet.

​ATV: Fortsatte besparelser på uddannelse skæmmer forslag til finanslov

Regeringens finanslovsforslag 2019 er ikke visionært på forsknings- og uddannelsesområdet, mener ATV – Akademiet for de Tekniske Videnskaber.

Trods enkelte lyspunkter er det et ret skuffende finanslovsforslag for 2019, som regeringen i dag har fremlagt. Og forslaget løser ikke det grundlæggende problem med nedskæringer på uddannelserne. Det mener ATV – Akademiet for de Tekniske Videnskaber.

”Forskning og uddannelse er områder, som der bør investeres massivt i for at udvikle Danmark til at være en af de førende Science & Engineering-regioner,” siger Lia Leffland, akademidirektør i ATV.

”På grund af væksten i BNP vil der komme et løft i de offentlige forskningsbudgetter, men det er meget beskedent. Desuden ser vi endnu engang, hvordan forskningsreserven beskæres, hvilket risikerer at ramme den tekniske forskning, som ellers har stærkt brug for en højere prioritering,” siger Lia Leffland, akademidirektør i ATV.

”Helt overordnet bærer finanslovsforslaget præg af en manglende forståelse for, hvor vigtigt det er for Danmarks konkurrenceevne at investere i forskning og uddannelse. Det er paradoksalt, når regeringen blandt andet har nedsat et disruptionråd og et teknologipagtsråd. Det eneste lyspunkt er forslaget om etablering af Pioner-centre, der skal være på niveau med de stærkeste forskningsmiljøer i verden, og som skal skabe transformative nybrud,” siger Lia Leffland, akademidirektør i ATV.

”Der er desværre også et yderst alvorligt og tilbagevendende problem i dette års forslag til finanslov, nemlig den faste besparelse på uddannelserne. Dette såkaldte omprioriteringsbidrag lægges der nu op til at føre tilbage til uddannelserne, men det skal først ske i 2022. Det betyder desværre, at der også de kommende år skal findes massive besparelser på et område, der om noget er vores investering i fremtiden, og hvor effektiviseringsgevinsterne allerede er høstet i de tidligere års sparerunder. ATV foreslår, at man helt dropper besparelserne allerede i 2019,” siger Lia Leffland, akademidirektør i ATV.