Indvigelse af verdens længste jernbanetunnel

• BASF-betontilsætningsstoffer klarer ekstreme udfordringer
  • Brandhæmmende mørtel og løsninger til cementinjektioner fra BASF sikrer høj grad af sikkerhed
  • Efter næsten 20 års byggeri blev Gotthard-tunnellen i Schweiz officielt åbnet den 1. juni. Kemiske byggematerialer fra BASF har været med til at muliggøre byggeriet af verdens længste jernbanetunnel. "Vi er stolte over, at vi har kunnet bidrage med vores innovative løsninger og knowhow til at hjælpe vores kunder med at overvinde udfordringerne i dette enorme byggeprojekt", sagde Ralf Spettmann, direktør i Construction Chemicals hos BASF.

Til byggeriet af den 57 kilometer lange Gotthard-tunnel blev der brugt omkring fire millioner tons beton, hvilket er 40 gange så meget, som der blev brugt til at bygge verdens højeste bygning, Burj Khalifa. BASF stod for leveringen af betontilsætningsstoffer, cementinjektioner til at forhindre vandindtrængning og brandhæmmende mørtel til tunnelbyggeriet.

Store afstande og høje temperaturer i tunnellen
    I den 20 kilometer lange sektion mellem Erstfeld og Sedrun blev de to parallelle tunnelrør og tværrørene, der forbinder de to tunneller for cirka hver 300 meter, bygget med betontilsætningsstoffer fra BASF. "Det underjordiske byggeri stillede modstridende krav til betonen: Den skulle kunne transporteres flere kilometer dybt ind i bjerget, men forblive bearbejdeligt i timevis uden at stivne. Men betonen skulle også kunne stivne næsten i samme øjeblik, som den blev sprøjtet på tunnelvæggen. Det var en af de største udfordringer i Gotthard-tunnellen", sagde René Bolliger, leder af afdelingen Underground Construction hos BASF i Tyskland, Østrig og Schweiz. Dette var muligt takket være den rette kombination af BASF's betontilsætningsstoffer: MasterGlenium-superblødgøringsmidlerne gør betonen særlig flydedygtig og bearbejdelig, mens sprøjtebetonacceleratorer fra BASF får betonen til at stivne og hærde få sekunder efter, at den er blevet sprøjtet på tunnelvæggen. Herudover udviklede BASF et tilsætningsstof specielt til byggeriet af Gotthard-tunnellen, som gør cementhydratiseringen betydeligt langsommere. I kombination med superblødgøringsmidlerne fra BASF var det med til at sikre, at betonen kunne anvendes optimalt selv efter at have været transporteret over lange strækninger og udsat for høje temperaturer inde i bjerget. Systemet med superblødgøringsmidler og retarderingsmidler blev brugt til de indledende sikkerhedsforanstaltninger efter udgravningen samt under støbningen af den indvendige skalkonstruktion.

Betonløsninger til dybe skakter
    To lodrette skakter strækker sig længere end 800 meter ned fra bjerglandsbyen Sedrun til en af de to multifunktionsstationer i tunnellen, som fungerer som nødstop og huser ventilationsudstyr og anden teknisk infrastruktur. Løsninger fra BASF blev også benyttet her: På samme måde som i tunnellen blev skakterne først sikret med sprøjtebeton og derefter forsynet med en væg af støbebeton. "Transporten af betonen via et lodret faldrør gennem skakterne var særligt udfordrende. Vi var nødt til at sikre, at komponenterne i betonen ikke faldt fra hinanden, mens betonen faldt ned", forklarede Bolliger. Ved at vælge de korrekte superblødgøringsmidler til betonen og finde den optimale dosering til støbeforholdene sikrede eksperter fra BASF, at betonen nemt kunne bearbejdes efter at være faldet frit i flere hundrede meter. For at forhindre vandindtrængning blev der injiceret mikrocement i sprækker og hulrum i klippen.

Brandbeskyttelse med BASF
    Brande udgør en stor fare i tunneler, og det stiller store krav til brandsikkerheden. Hvis beton bliver varmere end 1.000 °C, mister den sin bæreevne, og tunnellen styrter sammen. Væggen i Gotthard-tunnellen i nærheden af den sydlige portal blev derfor belagt med en særlig brandhæmmende mørtel fra BASF. "Med dette produkt kan væggene modstå temperaturer på op til 1.400°C i mindst 90 minutter. Det er værdifuld tid under en brandbekæmpelse", sagde Frank Clement, ekspert hos BASF i brandsikringsløsninger til underjordiske konstruktioner.

Aktiv partner til byggeindustrien i Danmark
    I Danmark leverer BASF’s varemærke Master Builders Solutions bæredygtige løsninger til en række infrastrukturprojekter såsom konstruktioner i forbindelse med etableringen af den nye jernbanestrækning København-Ringsted. ”Et andet nyligt eksempel er en 200 m ny højbro over Susådalen, ved anlægningen af en omfartsvej nord om Næstved. Her leverede en af vore kunder beton løbende over 48 timer indtil støbningen var afsluttet. Vores nye superplast MasterGlenium SKY 851 blev anvendt til dette projekt, et produkt der giver god bearbejdelig beton med lav viskositet”, fortæller Hans-Henrik Poulsen, Market Manager Construction Chemicals Denmark og fortsætter: ”hvad angår danske tunnelprojekter, har vi også leveret produkter til opbygning af den nye Cityring metro i København”.

• tunnelbyggeri
  • betonadditiver