Mercedes-Benz Vans og BASF indleder samarbejde indenfor mobilitetsområdet

Et samarbejde mellem Mercedes-Benz Vans og BASF skal skabe innovative fremskridt indenfor mobilitetsområdet. De to virksomheder starter deres samarbejde ved at optimere den individuelle transport på BASF’s anlæg i Ludwigshafen, hvor de snart vil præsentere et on-demand delekørselssystem. Udover individuel transport på anlægget, ønsker parterne også at teste løsninger inden for el-drevet transport, digitalisering og selv-kørsel.

On-demand delekørselssystemet har varevogne, som medarbejdere og gæster kan bestille for at komme nemmere rundt på fabriksanlægget. Systemet betjenes via en app, der beregner den optimale rute for det pågældende køretøj. Systemet skal udvide de allerede eksisterende busruter med henblik på at reducere den individuelle trafik samtidig med at forbedre mobiliteten på sitet.

Tjenesten leveres og betjenes af ViaVan, som er et fælles projekt bestående af Mercedes-Benz Vans og det amerikanske start-up firma Via. Ved hjælp af en intelligent algoritme udviklet af Via, er det muligt at kombinere ture for passagerer med samme eller lignende destinationer uden omveje og forsinkelser. ViaVan opererer allerede i Amsterdam, London og Berlin og andre europæiske byer forventes at følge trop. BASF-sitet i Ludwigshafen er det første industriområde, der introducerer dette system.

”Samarbejdet med BASF er en yderligere milepæl i vores adVANce initiatv”, siger Volker Mornhinweg, leder af Mercedes-Benz Vans. ”Initiativet understøtter den hurtige udvikling af nye mobilitetsløsninger – i den daglige drift og i tæt samarbejde med vores partnere og kunder. Både BASF og Mercedes-Benz Vans byder innovation og forandring velkommen – ideelle forudsætninger for tæt dialog og fælles ambitiøse projekter. Vi fokuserer i første omgang på en optimering af trafikken på anlægget, men det er bare begyndelsen. Med vores fremtidige løsninger inden for dele- og selv-kørsel, kommer vi til at spille en stor rolle for at sikre, at alle BASF-medarbejdere ankommer til deres destinationer hurtigt, bekvemt, sikkert og på en bæredygtig måde”.

Dr. Uwe Liebelt, præsident for BASF European Site & Network Management og General Manager på Ludwigshafen-sitet, siger: ”Jeg er meget begejstret for, at vi til dette projekt har formået at sikre en partner, der er så stærk og nyskabende som Daimler. Vi står overfor en kommende udviklingsfase, der kommer til at strække sig over flere år, og som starter med ViaVans dele-kørsel service, hvilket har til hensigt at sørge for at give vores medarbejdere fremtidsorienteret mobile løsninger. Det vil forbedre arbejdsforholdene for vores medarbejdere og er i høj grad i tråd med vores “Zukunftsbild Werk Ludwigshafen” (Visioner for Ludwigshafen-sitet), netop fordi dette initiativ statuerer et eksempel i forhold til sikkerhed, produktivitet og innovation.

• samkørsel
  • digitalisering