BASF analyserer markedet for bilfarver i 2017

Blå og grå nuancer styrker deres position på de europæiske veje
Tallene i European Color Report 2017 afslører, at det stadig er de akromatiske farver, der hitter mest. Ca. 78 % af alle biler blev sidste år malet hvide, sorte, grå eller sølv og afspejler således en vedvarende tendens. Blandt de akromatiske farver er andelen af grå steget til 19 %. Grå har vundet samme popularitet som sort, og den voksende andel af grå understreges af et stigende udvalg af grå nuancer.

"Grå, som giver associationer til beton og glas, udgør den mest urbane farve og er steget markant i de seneste år. Med nuancer fra lyse- og mellemgrå toner til mørk antracit rummer farven en enorm mangfoldighed, og det har været medvirkende til farvens stærke markedsposition," siger Mark Gutjahr, chef for Automotive Color Design EMEA hos BASF Coatings.

Blandt de kromatiske farver udviser blå fortsat en stærk tendens. Mens den overordnede andel fortsat lå stabilt på 10 %, steg andelen af blå væsentligt i forhold til de øvrige farver på den kromatiske palet. Næsten hver anden kromatisk farvet bil, som blev produceret i Europa i 2017, var blå – en tendens, som var forudset af BASF Coatings' farvedesignere og afspejlet i de talrige blå nuancer i de seneste farvetrendkollektioner. Med næsten 130 forskellige variationer fastholdt blå også sin førerposition, når det gælder farvediversitet. Dog følger rød lige i hælene på blå, efterfulgt af brun, når det gælder populære kromatiske farver.

• Kemikalieindustrien

• effektpigmenter
  • bilindustrien
  • coatings