Ergon og BASF revolutionerer cykelsadlen

Der har ikke været foretaget nogen væsentlige ændringer af teknologien bag cykelsadler siden 1960'erne, og de fleste modeller følger et standardiseret princip: ramme – sadelskal – polstring – sadelbetræk. Ulempen ved denne opbygning er, at sadelskallen har en dobbelt funktion: Den bærer cyklistens vægt og er samtidig skallen til sædet og dermed underkonstruktionen for polstringen. Det resulterer i en stiv sædeskal og ringere siddekomfort.

Ergons forskerhold besluttede at fokusere på dette aspekt i særdeleshed. Det førte til udviklingen af den revolutionerende TwinShell-teknologi med en ergonomisk kerne. To skaller fungerer uafhængigt af hinanden i en sandwichkonstruktion, der holdes i et flydende arrangement af en højtydende elastomerdæmper, der er lavet af Infinergy®, som er en udvidet termoplastisk polyuretan (E-TPU), der er udviklet af BASF.

Ergon-kernen består af Infinergy®. Dette innovative materiale sætter nye standarder for støddæmpning og affjedring takket være tusindvis af lette og meget elastiske skumpartikler. Den høje grad af elasticitet optimerer støddæmpningen i sædeområdet. I samme øjeblik som trykimpulsen forsvinder, indtager skummet sin oprindelige form. Materialet bevarer denne egenskab selv under kontinuerlig belastning. Ergon-kernen sikrer derfor en direkte støddæmpningsvirkning og den højest mulige elasticitet samt maksimal holdbarhed med en minimal materialevægt. Denne E-TPU-skum er allerede blevet benyttet med stor succes af førende producenter af sikkerheds- og løbesko.

Franc Arnold, grundlægger af Ergon og CEO, er ikke i tvivl om, at ST Core Ultra er et vigtigt gennembrud: "Ideen bag et designprincip, der gør brug af TwinShell-teknologien og en ergonomisk kerne, har eksisteret i nogen tid, men vi har ikke været i stand til at finde et egnet materiale på markedet, så vi kunne implementere dette projekt. Nu har Infinergy® fra BASF oversteget vores forventninger".

ST Core Ultra fås i Europa fra februar 2018.

Hos BASF, skaber vi kemi for en bæredygtig fremtid. Vi kombinerer økonomisk succes med miljøbeskyttelse og social ansvarlighed. De ca. 114.000 ansatte i BASF-koncernen arbejder for at bidrage til succes for vore kunder, som man finder i næsten alle brancher og i næsten ethvert land over hele verden. Vores produkter er opdelt i fem segmenter: Chemicals, Performance Products, Functional Materials & Solutions, Agricultural Solutions and Oil & Gas. I 2016 opnåede BASF en omsætning på omkring 58 milliarder euro. BASF's aktier handles på børserne i Frankfurt (BAS), London (BFA) og Zürich (AN). Yderligere oplysninger om BASF findes på internettet på www.basf.dk

• Videnskab, teknik

• design