Kan man dyrke planter i rummet?

Det første skoleeksperiment som tester, om plantestiklinger kan danne rødder i vægtløs tilstand, er blevet sendt til den internationale rumstation (ISS). Forsøget, der er sammensat af Maria Koch, Raphael Schilling og David Geray - tre studerende fra et landbrugsgymnasium i Ravensburg, Tyskland - afgik fra Kennedy Space Center i Florida om bord på SpaceX raketten den 19. februar 2017 09:39 lokal tid.

Hidtils har eksperimenter, som er udført i vægtløs tilstand, kun koncentreret sig om at studere adfærden for frøvækst. Hvis der kan bruges stiklinger til at udbrede planter i rummet, ville det være et betydeligt fremskridt i bestræbelserne på at levere mad til længerevarende rummissioner, såsom til Mars.

"Vi er helt enormt glade for, at vi har været i stand til at få vores eksperiment på ISS" sagde Maria. "Der har ikke været nogen forskning om effekten af vægtløshed på stiklinger før. Dette er en once-in-a-lifetime oplevelse."

Til eksperiment anvender forskerholdet 15 mm stiklinger af planten, Ficus pumila (Hængefigen). Denne plante opfylder nemlig de skrappe rejsekrav: Den er lille nok til at passe til den begrænsede plads og modstandsdygtig over for temperaturforskellene på 4-28 ° C. Efter at forsøget er blevet udført i rummet, vil der blive udført et kontrolforsøg på jorden under påvirkning af tyngdekraften. Eksperter fra BASF Crop Protection division har støttet de unge forskere med knowhow, videnskabelig rådgivning, materialer og udstyr. For at kunne udvikle eksperimentet, gennemførte de studerende også et praktikophold på BASF Agricultural Center i Limburgerhof, Tyskland.

Eftersom stiklingerne vil undergå ekstreme forskelle i temperatur og fugtighed i rummet, skal de beskyttes mod sygdomme som bakterie- og svampeinfektion. På dette område har BASF hjulpet til med både viden og produkter. BASF fungicider, Xemium® og Initium®, er med til at holde stiklingerne sunde under forskningen på ISS og ligeledes på turen frem og tilbage.

"Dette er det mest spændende markforsøg, jeg nogensinde har været involveret i. Forskningsarbejde har altid handlet om at udforske nye ideer. Men indtil nu har vores forsøg aldrig forladt Jorden," forklarede Dr. Sebastian Rohrer, som arbejder inden for området Early Fungicide Biology hos BASF Crop Protection division, og fortsætter "BASFs strategi for innovation er baseret på kontakt og samarbejde med partnere. Arbejdet med de studerende har været et godt eksempel på dette - unge som disse er fremtiden hvad angår innovation i landbruget."

Klik her for at læse mere eller for at følge projektet

• Videnskab, teknik

• space farming
  • landbrug