Kendte mærkningsordninger gør det nemmere at vælge gulvløsninger, der tager både miljø og forbrugersundhed alvorligt

Kemiske produkter fylder mere og mere i de fleste menneskers liv. Med tanke på de tiltagende miljøproblemer og den øgede fokus på produkters helbredsmæssige aspekter er det derfor naturligt, at netop disse to faktorer vægter tungt, når byggebranchens aktører skal vælge materialer til nye byggeprojekter.

Et af de områder, hvor et uhensigtsmæssigt produktvalg kan få store konsekvenser, er inden for gulvbelægninger. Uanset om et gulv belægges med tæppe, træ, vinyl, keramiske fliser eller en helt femte overflade, indeholder den samlede løsning nemlig indtil flere kemiske produkter i form af grundere, lime, spartelmasser m.m. Og da en gulvløsning typisk har en levetid på adskillige år afhængigt af materialet og brugen, vil eksempelvis en for stor udledning af såkaldte VOC-gasser (flygtige organiske gasser) kunne medføre en betydelig forringelse af bygningens indeklima med dårlig trivsel og helbredsmæssige problemer til følge.

Et svært valg

Selv for arkitekter, entreprenører, gulvlæggere og andre branchefolk kan det være vanskeligt at overskue de miljø- og helbredsmæssige egenskaber ved forskellige produkter inden for gulvteknik. Derfor vælger mange fagfolk at støtte sig til anerkendte mærkningsordninger, når de skal disponere.

Når det handler om kemiske produkter til gulvinstallationer, er der særligt to mærker, der skaber tryghed i valget. Det ene er verdens ældste miljømærke, det tyske ”Der Blaue Engel”-mærke, mens det andet er den ligeledes tyske klassifikationsordning for udledning af skadelige gasser i byggematerialer, EMICODE (EC).

På det danske marked er BASF i øjeblikket alene om at kunne tilbyde komplette gulvteknikløsninger, hvor både grundere, lime og spartelmasser er mærket med de to anerkendte miljømærker. Det gælder fx de to spartelprodukter USP 32 og HSP 34, der er mærket med både Der Blaue Engel og EC1. Det samme gør sig gældende for universalgrunderen VG2, mens to parketklæberprodukter og en polyuretangrunder er mærket med EC1.

Vigtigt fokusområde

BASF er verdens førende producent af kemiske produkter, og det er ifølge kvalitetschef Eva Christiansen noget, der forpligter – både i forhold til kvalitet, miljø og sundhed. ”Der følger helt naturligt et stort ansvar med vores størrelse og markedsposition, og både globalt og lokalt i Danmark bruger BASF rigtig mange ressourcer på at holde sig helt fremme, når det gælder bæredygtighed og ansvarlige produkter,” siger Eva Christiansen. Med miljø og sundhed, herunder optimering af indeklima, som erklærede fokusområder for den internationale industrikoncern, forventer hun i øvrigt, at endnu flere BASF-produkter i den kommende tid vil blive udviklet og forbedret, så de også vil kunne mærkes med et eller flere af de anerkendte forbrugermærker.

Yderligere information:

Produktchef Brian Nørskov
brian.noerskov@basf.com

Tags

Hos BASF skaber vi kemi for en bæredygtig fremtid. Vi kombinerer økonomisk succes med miljøbeskyttelse og social ansvarlighed. De omkring 122.000 ansatte i BASF Group arbejder for at bidrage til succes for vore kunder, som man finder i næsten alle brancher og i næsten alle lande over hele verden. Vores produktportefølje er opdelt i seks segmenter: Chemicals, Materials, Industrial Solutions, Surface Technologies, Nutrition & Care og Agricultural Solutions. I 2018 opnåede BASF en omsætning på omkring 63 milliarder euro. BASF’s aktier handles på børserne i Frankfurt (BAS), London (BFA) og Zürich (AN). Yderligere oplysninger om BASF findes på www.basf.dk