Nyt fugemateriale giver valgmuligheder i forbindelse med udendørs stenbelægninger

Gennem de seneste år er have- og landskabsarkitekter i stadig stigende grad begyndt at arbejde kreativt med natursten og andre naturlige belægninger i private og offentlige have- og landskabsanlæg.Derfor er nye typer af fugemørtler et populært valg i mange fremtidige anlægsprojekter.

Som have- og landskabsarkitekt er kreativ frihed et vigtigt parameter, når der arbejdes med et nyt projekt. Derfor foretrækker de fleste arkitekter at arbejde med produkter, der ud over at opfylde de funktionelle og miljømæssige krav også giver størst mulig frihed til at arbejde kreativt med de arketektoniske udtryk.

Når man taler belægningsmaterialer som fx granit, brosten eller lignende, har der hidtil været begrænsede muligheder med hensyn til valg af fuge. Den udfordring har PCI nu taget op med den nye fugemørtel PCI Pavifix 1K Ekstra.

Smalle og ensartede fuger

Traditionelle fugemørtler kræver typisk en relativ bred fuge. Til sammenligning kan den nyeste innovation fra PCI bruges helt ned til blot 3 millimeter.

– Muligheden for at arbejde med så smalle fuger åbner nye kreative muligheder for have- og landskabsarkitekten, siger salgschef Frank Blinkenberg fra PCI Danmark. Han forklarer, at den optiske forskel på en belægning med smalle fuger kan være enorm. – Du opnår et andet og lettere udtryk med de smalle fuger, og sammenholdt med det stadig voksende udvalg af såvel naturlige som industrielt fremstillede belægningsmaterialer giver det langt flere muligheder for at være kreativ og skabe arealer, der bidrager til det samlede udtryk i et have- eller parkanlæg, i en indkørsel eller lignende.

Frank Blinkenberg tilføjer, at specialfugemørtlen fra PCI ikke alene åbner muligheden for at arbejde med smalle fuger, men også for at skabe have- og landskabsanlæg med meret ensartede samlinger. – Ensartethed er i sig selv en vigtigt parameter, og derfor forventer vi også at PCI Pavifix 1K Ekstra bliver et foretrukket produkt for mange have- og landskabsarkitekter.

Slut med ukrudt og myrer

Ud over de mange æstetiske muligheder med den nye fugemørtel fra PCI giver mørtlen en række funktionelle egenskaber. Den hærdede fuge har eksempelvis en styrke, der effektivt eliminerer problemet med ukrudt og myrer i stenbelægninger. Samtidig er mørtlen permeabel, det vil sige drænbar, så vand fra selv kraftige regnskyl vil trænge gennem fugerne og ned i underlaget frem for at skylle hen over belægningen og til sidst belaste kloaksystemet med store mængder regnvand.

PCI -knowhow og innovation

PCI er et datterselskab af verdens førende kemiske virksomhed, BASF – We create chemistry. Det betyder ifølge den danske salgschef, at der lægges mange ressourcer i at skabe nye, innovative produkter og systemløsninger. PCI Pavifix 1K Ekstra er således et af en lang række af nye produkter, som er med til at sætte dagsordenen for professionelt have- og landskabsdesign.

PCI Danmark oplyser om nærmeste forhandler. Produktet er klar til brug direkte fra emballagen.

Ønsker du yderligere oplysninger, er du velkommen til at kontakte:

Frank Blinkenberg

Salgschef PCI Danmark

Mobil: +45 4056 6209

E-mail: frank.blinkenberg@basf.com

Maria Bäckestig

Nordic Marketing Manager

Mobil: +46 0705-83 98 72

E-mail: maria.backestig@basf.com

• Bygning, ejendom

• stenbelægninger
  • fugemørtler
  • have- og landskabsanlæg
  • landskabsarkitekter
  • fugemateriale
  • pci

Hos BASF, skaber vi kemi for en bæredygtig fremtid. Vi kombinerer økonomisk succes med miljøbeskyttelse og social ansvarlighed. De ca. 112.000 ansatte i BASF-koncernen arbejder for at bidrage til succes for vore kunder, som man finder i næsten alle brancher og i næsten ethvert land over hele verden. Vores produkter er opdelt i fem segmenter: Chemicals, Performance Products, Functional Materials & Solutions, Agricultural Solutions and Oil & Gas. I 2015 opnåede BASF en omsætning på mere end 70 milliarder euro. BASF's aktier handles på børserne i Frankfurt (BAS), London (BFA) og Zürich (AN). Yderligere oplysninger om BASF findes på internettet på www.basf.dk

Om PCI

PCI er en del af BASF. PCI er førende leverandør af flisebelægningsmateriale i Tyskland, Østrig og Schweiz og er en drivende innovatør af nye hæfte- og fugeprodukter til kakler, klinker og montering af natursten. PCI kan endda tilbyde forskellige systemer til trinlydsreduktion og har et bredt produktsortiment for reparation af beton. Mere information om PCI findes på www.pci-danmark.dk.