Kontrastfarver sætter stilen i 2013

Der skal optimisme på væggene. Det mener byggevarehuskæden Bauhaus, hvis brede sortiment af indendørsmaling nu også rummer de populære Lady-serier fra malingproducenten Jotun. Tendenserne for foråret og sommeren 2013 dikterer desuden kontraster i både farver og glansgrader.

Trænger boligen til fornyelse og nyt liv, er farvevalget ofte det store spørgsmål, uanset hvilken stil hjemmets indretningsarkitekt sværger til. Og det kan være en krævende udfordring at finde frem til den rigtige maling i den helt rigtige farve. Med et utal af farver på hylderne er byggevarehuskæden Bauhaus dog et godt sted at starte. Og fra i år findes de populære kvalitetsprodukter fra Jotuns Lady-serier, nu også i Bauhaus’ sortiment.
”Danskerne foretrækker stadig primært lyse, neutrale vægge, men vi ser en tendens til, at der bliver plads til flere udskejelser og kontraster i form af forskellige overfladefinisher og farvefulde detaljer. En farve, som matcher denne udvikling, er vores koralfarvede nyhed, som har fået det appetitlige navn Sorbet,” fortæller Lisbeth Larsen, farvechef hos Jotun A/S.

Trends og tendenser 2013

Er der brug for nyt liv i rummet, er væggene et godt sted at starte, og en af årets store trends er kontraster i både farvevalg og forskellige overfladefinisher. Med Jotuns brede sortiment af indendørsmaling er mulighederne mange, og det behøver ikke være hele vægge, som møder malerpenslen. Mal i stedet en stor mdf-plade i en opsigtsvækkende farve, og lad pladen hvile op ad væggen. Farvekontrasten giver et spændende look, som tilmed er nemt at ændre, når det igen er tid til forandring.

En anden mulighed er at vælge samme farve i forskellige glansgrader. Det giver en effektfuld kontrast mellem de matte og blanke overflader. En mat væg tilfører rummet et blødt, eksklusivt præg, mens en glansfuld overflade reflekterer lyset og skaber liv i rummet.

For skabe den rette, matte finish anbefales Lady Pure Color, som er en helmat maling uden genskin. Den matte overflade giver en dyb farveoplevelse, hvor den valgte farve virkelig kommer til sin ret. Som kontrast hertil fungerer en glansfuld maling som for eksempel Lady Wonderwall eller Lady Supreme Finish, som fås i både silkemat, halvblank og blank, rigtig godt.

Hjælp til farvevalg og toning

I Bauhaus finder du altid et stort udvalg af indendørsmaling til ethvert behov, og personalet står klar til at hjælpe med farvevalg og vejledning. Findes den helt rigtige kulør ikke i sortimentet, kan personalet også hjælpe med at blande farver, så den helt perfekte tone opnås.

Når den ønskede farve er fundet, er det kun at finde malerrulle, afdækningsplast og de udtjente joggingbukser frem og tage boligens vægge, gulve og lofter under kærlig behandling.

• Bygning, ejendom

• trends
  • kontrastfarver

Bauhaus er en schweizisk ejet koncern og har været i Danmark siden 1988.

Bauhaus er repræsenteret i 17 lande og driver mere end 230 byggevarehuse.

Bauhaus har 16 byggevarehuse i Esbjerg, Glostrup, Herning, Hillerød, Hjørring, Holbæk, Ishøj, Kolding, Næstved, Odense, Randers, Roskilde, Tilst, Vejle, Viby J og Aalborg.

Det nye byggevarehus i Roskilde åbnede 5. juni.

Bauhaus i Roskilde har et samlet areal på knap 15.000 m², som ud over selve varehuset indeholder drive-in trælast på 3.600 m² og et havecenter på 3.300 m².

De 500 solpaneler på taget af Bauhaus i Roskilde har en årlig produktion på 120.000 kWh.