Ting du skal gøre i haven, før vinteren kommer

Havesæsonen lakker mod enden, og der er blæst og regn på vej. Skynd dig ud! Der er stadig nogle ting, du skal nå at gøre i haven og omkring huset, før vinteren. I BAUHAUS har haveeksperterne samlet deres bedste råd til en vinterklar have – og dermed også en forårsklar have.

Lug, lug, lug!
Fjern alt det ukrudt, du orker. Får ukrudtet lov til at stå vinteren over, får du nok at se til, når foråret melder sit komme. Ukrudtets rødder udvikler sig stadig hen over efteråret, og så er det pludselig nogle genstridige græstotter eller skvalderkål, du skal slås med til foråret.

Riv og slå græsset
Riv græsplænen, men lad endelig lidt blade blive liggende vinteren over, så der er næring til orme og mikroorganismer – det vil også skabe en bedre jordstruktur. Til gengæld skal du fjerne al nedfaldsfrugten. Bliver de rådne æbler liggende, kan de resultere i svampesygdomme og insektplager.

Slå græsset indtil temperaturerne ligger omkring 6-7 grader. En længde på 4 cm er passende.

Plant, plant, plant!
Nu er et godt tidspunkt at plante nyt på. Skal du have en ny hæk, et nyt buskads eller nye træer, giver du dem et forspring ved at plante dem i efteråret. Det samme gælder løgplanter. Skal du have en smuk løgplæne, så kan du sætte krokus og andre løgvækster helt frem til frosten kommer. September er også en god måned at så græs i.

Beskær og grav op
Beskær frugttræer og frugtbuske som blommetræer, kirsebærtræer og frugtbuske. Fjern hindbærskud, der har båret bær. De giver ikke noget næste år.
Grav de knolde og løg op, som ikke tåler frost, begonia, dahlia, gladiolus og opbevar dem mørkt og køligt.

Ryd op og gør rent
Rens og vask dine haveredskaber – fjern græs og jord fra plæneklipper og andre maskiner.
Tøm drivhuset og terrassens potter for visne planter og gammel jord. Sæt urtepotterne væk, så de ikke sprænger i frosten. Har du urtepotter med overvintrende planter som pelargonier, så sæt dem mørkt og køligt, fx i kælderen.

De visne stauder skal du til gengæld lade stå vinteren over. Måske ser de lidt sølle ud nu, men med sne og frost på, omdannes de til de smukkeste skulpturer.

Lav en hule til pindsvinet
Pindsvinet går i hi i perioden fra slut september til start november. Køb et pindsvinehus og byg en hule med masser af grene, kviste, blade og kompost ovenpå. Det er ikke kun godt for pindsvinet, men også for snegle, orme og andre smådyr.

Mangler du haveredskaber som plæneklipper, motorsav, græstrimmer, rive og spade, eller har du brug for et godt råd, så kom ind til BAUHAUS, hvor byggevarehusets haveeksperter står klar til at hjælpe dig.

• have
  • havecenter

BAUHAUS er en af Europas største byggemarkedskæder med mere end 300 varehuse i 19 lande. Vi åbnede det første varehus i Danmark i 1988 og er i dag repræsenteret i 17 byer.

Vores stærke position i markedet skyldes blandt andet, at vi tilbyder branchens største udvalg under ét tag til både håndværkere og private. For alle som arbejder i BAUHAUS har kunden altid første prioritet.