Bayer CropScience giver nye frø til landbrugsdebatten

Nordic Farming er navnet på Bayer CropSciences nye ambassadørprogram, hvor landmænd kan få hjælp til at engagere sig i den offentlige debat om landbrugets rolle i samfundet. 21 landmænd var samlet i København 2. december for at få inspiration til hvordan de kan være med til at ændre landbrugets image.

Landbrugsdebatten har brug for fakta om det moderne, bæredygtige og intensive landbrug. Det vil Bayer CropScience gerne bidrage til og lancerer derfor Nordic Farming-ambassadørprogrammet, hvor danske landmænd kan hente fakta, argumenter og eksempler til at nuancere debatten om land-brugets rolle i samfundet. Landmænd har siden efteråret kunnet tilmelde sig programmet, hvilket 29 personer allerede har gjort. Første møde blev afholdt hos Bayer i Ørestaden 2. december med 21 landmænd som deltagere.

”Formålet med Nordic Farming er at fortælle omverdenen, at et moderne, bæredygtigt og intensivt landbrug bidrager til den globale fødevareforsygning og forbedrer landets økonomi. Det budskab vil vi gerne formidle sammen med dygtige landmænd. Vores nye ambassadører bliver derfor ikke fortalere for Bayers produkter, men for erhvervet som helhed,” siger Niels Bjerre, Bayer CropScience, der er en af initiativtagerne til programmet.

Bæredygtige budskaber om moderne landbrug

Landmænd har ofte en stor omgangskreds og er aktive i deres lokalsamfund. For at tilføre yderligere proportioner til samtaler og debatter kan tanke-vækkende eksempler om landbruget være med til at gøre komplekse budskaber lettere at forholde sig til.

”Vi driver et landbrug med planteavl og har desuden kursusfaciliteter. Jeg er derfor i jævnlig kontakt med mange mennesker, som ikke ved så meget om driften af et moderne landbrug. For at bidrage posivt til debatten har jeg meldt mig som ambassadør for Nordic Farming, da jeg gerne vil blive klædt bedre på til mine mange erhvervsrelaterede samtaler,” siger Herluf Pilgaard-Sørensen, Godsforfalter på Gyldenholm Gods.

På baggrund af sin store viden om kemi, toksikologi, miljø og risiko vil Bayer CropScience udvikle bl.a. faktaark, plakater og præsentationer, som landmændene kan lade sig inspirere af. Det kan eksempelvis være forklaringen af en sikkerhedsfaktor og dermed den miljømæssige sikkerhed ved at bruge sprøjtemider – ikke nødvendigvis Bayers produkter. For at videreudvikle programmet, opfordres landmændene til at give tilbagemeldinger om anvendelsen af materialet samt hvad de ellers har brug for af baggrundsinformationer og fakta om landbruget og moderne dyrkningsmetoder.

”Danske landmænd er dygtige til at producere et stort output med et lille input. Det bør danske forbrugere være opmærksomme på, da vi alle sammen kan være stolte af at have et landbrug, der producerer råvarer af meget høj kvalitet,” afslutter Niels Bjerre.

Alle landmænd kan blive ambassadører for Nordic Farming og det koster ikke noget af tilmelde sig ud over den tid, den enkelte landmand kommer til at bruge. Tilmelding og mere information om Nordic Farming på www.bayeragroklub.dk

• Politik, generelt

• nordic farming ambassador
  • bayer agro klub
  • landbrug
  • fødevareforsyning
  • plantebeskyttelse
  • sprøjtemidler
  • bæredygtigt landbrug
  • danske landmænd

Om Bayer:
Bayer er en international virksomhed med kernekompetencer inden for sundhed, ernæring og højteknologiske materialer. Vores produkter og serviceydelser har til formål at gavne mennesker og forbedre deres livskvalitet. Samtidig arbejder vi for at skabe værdi gennem innovation, vækst og en høj indtjeningsevne. I 2013 havde Bayer 113.200 ansatte og en omsætning på 40,2 mia. euro og investerede 3,2 mia. euro i forskning og udvikling, svarende til 8 % af koncernens omsætning. Bayer koncernen har forpligtet sig til at følge principperne om bæredygtig udvikling og til at agere som en social og etisk ansvarlig virksomhed. Derfor vægter vi økonomisk, miljømæssig og social ansvarlighed lige højt i vores virksomhedspolitik. Se www.bayer.dk for mere information.

Om Bayer CropScience:
Bayer CropScience AG er en delkoncern i Bayer AG og er med sin banebrydende innovation og stærke kundefokus en af verdens førende virksomheder inden for plantebeskyttelse, frø og bioscience. Delkoncernen havde omkring 22.400 ansatte pr. 31. december 2013 og omsatte for 8.819 mio. euro i 2013. I de nordiske lande er Bayer CropScience en del af Bayer Nordic og har 64 medarbejdere, hvoraf 33 er beskæftiget inden for forretnings-området plantebeskyttelse. Det nordiske hovedkontor ligger i København, Danmark, med filialer i Sverige, Norge og Finland. Se mere på www.cropscience.bayer.dk

Camilla Løjtved

Public & Governmental Affairs manager Bayer CropScience +45 45 23 50 00