Bayer Garden Nyt: Hjælp til myreplagede husejere – gå efter dronningen

Hver sommer oplever mange danskere en ubehagelig invasion af myrer på terrassen og i hjemmet. Problemet skyldes bl.a., at vores boliger er et sandt paradis af gemmesteder og forråd for de små kravlende plageånder. Heldigvis kan myrerne fjernes med et snuptag – og endnu bedre er det at få dronningen væk.

Den sorte havemyre (Lasius niger) er en hyppig gæst i danske hjem. Ofte begynder myreplagen uden for huset - eller mere præcist under husets sokkel, krukker eller fliserne på terrassen. Et myrebo etableres af dronningen i det tidlige forår og kan rumme mellem 5.000 og 10.000 myrer.

Den idéelle myrebolig
Myrernes forkærlighed for vores hjem skyldes bl.a., at vores bolig tilbyder dem et godt indeklima og naturlige gemmesteder. Desuden vil blot små mængder madrester på bordet, et tabt bolsje bag sofaen eller spildt saftevand foran køleskabet sikre myrerne en fristende fødekilde. Har en spejder først fundet vej ind i huset, følger dens artsfæller hurtigt trop. I særligt uheldige tilfælde kan en myredronning have etableret sig i revner og sprækker inde i selve husets fundament, vægge eller gulve.

Lok myrerne til at bekæmpe sig selv og dronningen
En myredronning kan leve op til 15 år og kan efter én enkelt parring fortsætte med æglægning uden hanner resten af sit liv. Det gælder derfor ikke kun om at ramme de arbejdende myrer, men også om at få elimineret dronningen nede i boet. Flere produkter giver nu muligheden for at lokke myrerne til selv at bære midlerne ned i myreboet, hvorefter boet og dronning bliver bekæmpet indefra på 1-3 uger. Og man behøver ikke altid vide, hvor myreboet befinder sig!

Kvit Ekstra myregranulat er en effektiv langtidsvirkende metode til at bekæmpe myreboet. Granulatet lægges ud, hvor myrerne færdes lige omkring boets indgange, hvis man kan finde dem. Myrerne tiltrækkes af det sukkerholdige granulat og bærer dermed selv granulatet og det aktive stof ned i boet. Som en nyhed fås også en myresirup, der virker på samme måde, men dryppes ved myreboets indgange eller indendørs i revner og sprækker, hvor myrerne trænger ind.

Indendøre er en lokkedåse også en oplagt mulighed. Baythion Q Myrelokkedåse er hygiejnisk og virker effektivt mod myrer indendørs. Den skal blot placeres på eller tæt ved myrernes spor, hvorefter myrerne igen vil tiltrækkes af lokkemaden og bringe den med tilbage til boet med det aktive stof.

Tips og tricks
Der er flere gratis råd og tips om bekæmpelse af myrer og insekter på Bayer Gardens hjemmeside: www.bayergarden.dk.

For yderligere information kontakt:

Borup Kemi I/S
Bækgårdsvej 53
4140 Borup
kontakt@borupkemi.dk

• Have

Bayer er en international virksomhed med kernekompetencer inden for sundhed, ernæring og højteknologiske materialer. Vores produkter og serviceydelser har til formål at gavne mennesker og forbedre deres livskvalitet. Samtidig arbejder vi for at skabe værdi gennem innovation, vækst og en høj indtjeningsevne. I 2011 havde Bayer 111.800 ansatte og en omsætning på 36,5 mia. euro og investerede 2,9 mia. euro i forskning og udvikling, svarende til 8 % af koncernens omsætning. Bayer koncernen har forpligtet sig til at følge principperne om bæredygtig udvikling og til at agere som en social og etisk ansvarlig virksomhed. Derfor vægter vi økonomisk, miljømæssig og social ansvarlighed lige højt i vores virksomhedspolitik.

Signe Hansen Lindsten

Pressekontakt Communications Manager Corporate Communications +45 45 23 50 08