Bekæmp ukrudt og mos med god samvittighed

En mild vinter kickstarter sæsonen for ukrudt tidligt. Lige nu pipler det op med mos og nyspiret ukrudt mellem fliser og i havens mange bede. Her et par gode råd til at komme af med ukrudtet og bevare den grønne samvittighed

Grønt kan også være effektivitet

Har du kræfterne, så er det pæneste altid at skrælle alle rillerne mellem fliserne fri for ukrudt og mos. Før du starter, er det som regel en god ide at bruge et naturligt ukrudtsmiddel, der kan nedvisne mosset og ukrudtet, så rødderne dør og slipper taget i jorden mellem fliserne. På den måde kommer ukrudtet ikke så hurtigt igen, da rødderne trækkes med op. Det nyligt godkendte Natria mod ukrudt og mos består af eddike, som også kendes i madlavning. Forskellen er, at Natria udover eddike også består af en proteinkompetent, der booster effekten mod ukrudt. Det der sker er, at eddiken trænger ind i ukrudtets bladvægge og sprænger cellerne, så saften løber ud. Ukrudtet gulfarves og visner i løbet af få timer. Derefter vil det døde ukrudt nemt kunne fejes væk.

Hjælp til rosenbedene

Har du tæt rosenbeplantning eller hækbeplantning, hvor ukrudtet trives i bedste velgående, kan du med fordel anvende ukrudtseddike, som vil få ukrudtet til at visne uden at give skader på roser eller hækplanter. Allerhøjest kan der forekomme nogle forbigående svidninger. Anvendes et syntetisk ukrudtsmiddel skal man være forsigtig, da disse midler er systemiske og bare få sprøjt på roserne giver fatale skader. Anvendes ukrudtseddiken behøver man heller ikke altid at luge.

Fremtidens ukrudtsmidler er her nu

Eddike har i mange år været kendt som det gode naturlige husråd, når ukrudtet skulle bekæmpes. Nu er eddiken blevet registreret som aktivstof, og formlen patenteret og godkendt som ukrudtsmiddel. Natria mod ukrudt kan fås i 2,5 liter flasker og rækker til ca. 100 m2 ukrudt og mos eller langt mere, hvis der er tale om spotbehandling. Den bedste effekt opnås ved sprøjtning, når ukrudtet er 5-10 cm højt. Produktet har ingen faremærker.

Natria kan købes i dit lokale havecenter eller byggemarked.

Du kan læse mere på Bayer Gardens hjemmeside.

Tilmeld dig Bayer Gardens nyhedsbrev her

• natria
  • mælkebøtte
  • natria mod ukrudt og mos
  • ukrudt
  • mos
  • ukrudtseddike
  • ukrudt mellem fliserne
  • ukrudt i rosenbedet

Om Bayer:
Bayer er en international virksomhed med kernekompetencer inden for sundhed, ernæring og højteknologiske materialer. Vores produkter og serviceydelser har til formål at gavne mennesker og forbedre deres livskvalitet. Samtidig arbejder vi for at skabe værdi gennem innovation, vækst og en høj indtjeningsevne. I 2014 havde Bayer 118.900 ansatte og en omsætning på 42,2 mia. euro og investerede 3,6 mia. euro i forskning og udvikling. Bayer koncernen har forpligtet sig til at følge principperne om bæredygtig udvikling og til at agere som en social og etisk ansvarlig virksomhed. Derfor vægter vi økonomisk, miljømæssig og social ansvarlighed lige højt i vores virksomhedspolitik. Se www.bayer.dk for mere information.

Signe Hansen Lindsten

Pressekontakt Communications Manager Corporate Communications +45 45 23 50 08