High-tech plastic gør notebooks barberblads-tynde

- Bayer lancerer forstærkede polycarbonater til ny laptop generation
- Kabinettykkelse og -vægt betydeligt reduceret
- Total frihed til at opnå tyndt og stilfuldt design

Lette nok til at kunne tages med overalt, barberblads-tynde og stilfulde, kraftfulde og holdbare: Det er, hvad definerer den nye generation af bærbare computere – de såkaldte "ultra-notebooks" og som opfylder kravene hos nutidens PC-brugere på farten. For at hjælpe producenterne med at forbedre disse krav, lancerer Bayer MaterialScience en ny materialeløsning til kabinetterne: armerede polycarbonater, der opfylder behovene for lethed, holdbarhed og total designfrihed og tillader samtidigt hurtig og effektiv masseproduktion. Sådanne laptop-kabinetter vil også blive vist på K 2013 messen i Düsseldorf, Tyskland fra 16. til 23. oktober.

"Vi vil levere løsninger til de nyeste trends indenfor mobile computing," siger Steffan Huber, som er ansvarlig for industriel markedsføring af IT og el-apparater i Bayer MaterialSciences Polycarbonat forretningsenhed. "Disse trends kræver en mere sofistikeret hardware fremstillet af materialer med høj ydeevne. Vores løsning baseret på forstærkede polycarbonater kan gøre kabinetterne lettere og tyndere samtidig med at robusthed og sikkerhed bevares.

"Den nye forstærkede polycarbonat-løsning fra Bayer kan opfylde behovene hos slutbrugerne for lettere, tyndere, mere elegante, sikre og robuste mobile enheder," siger Dr. Ning Hao, materialeingeniør hos IT-virksomheden Lenovo. "Samtidig giver det producenterne mulighed for at spare energi og tid i produktionsprocessen af delene. Et komplet sæt af kabinetter kan produceres på mindre end et minut."

Mens traditionelle notebooks kan veje op til 2,6 kg og har en profiltykkelse på 3,5 cm, fremviser den nye ultratynde bærbar generation vægte så lavt som 1,5 kg og med en profiltykkelse på kun 2,1 cm. Bayers specielt formulerede forstærkede polycarbonater kan trimme vægten yderligere og spare op til 100 g, hvilket er 1,4 kg i totalvægt. Og de mindsker profiltykkelsen med 45%, hvilket betyder 1,4 cm eller endnu mindre.

Det nye materiale kommer med et bredt farveudvalg på markedet. Desuden giver det mulighed for at fremstille laptop-kabinetter med komplekse geometriske strukturer (3D) og innovative overfladestrukturer (2D). Eller de kan gives en overfladebelægning med soft touch feeling.

Bayer MaterialScience fortsætter med at finde frem til de fremtidige tendenser i it-branchen for at være på forkant med udviklingen og tilbyde kunderne de mest avancerede løsninger til notebooks, smartphones og andre applikationer. På K 2013 messen, vil selskabet fremvise prototyper fra en række af fremtidens materialeløsninger, herunder gennemgående fiberarmerede kompositmaterialer.

• Kemikalieindustrien

• computer
  • højteknologiske materialer
  • it
  • polymerer
  • polycarbonater
  • laptops
  • notebooks
  • ultraboks

Bayer er en international virksomhed med kernekompetencer inden for sundhed, ernæring og højteknologiske materialer. Vores produkter og serviceydelser har til formål at gavne mennesker og forbedre deres livskvalitet. Samtidig arbejder vi for at skabe værdi gennem innovation, vækst og en høj indtjeningsevne. I 2012 havde Bayer 110.500 ansatte og en omsætning på 39,8 mia. euro og investerede 3,0 mia. euro i forskning og udvikling, svarende til 8 % af koncernens omsætning. Bayer koncernen har forpligtet sig til at følge principperne om bæredygtig udvikling og til at agere som en social og etisk ansvarlig virksomhed. Derfor vægter vi økonomisk, miljømæssig og social ansvarlighed lige højt i vores virksomhedspolitik. Se www.bayer.dk for mere information.

Om Bayer MaterialScience
Med en omsætning på 11,5 mia. euro i 2012, hører Bayer MaterialScience til blandt verdens største polymerselskaber. Forretningsaktiviteterne er fokuseret omkring fremstilling af højteknologiske polymermaterialer og udvikling af innovative løsninger til produkter, der anvendes på mange områder i hverdagen. Blandt de vigtigste brancher er bilindustrien, elektro og elektronik, byggeri og sport- og fritidsindustrier. Ved udgangen af 2012 havde Bayer MaterialScience 30 produktionssteder og beskæftigede cirka 14.500 mennesker over hele kloden. Bayer MaterialScience er et selskab i Bayer koncernen.

Forward-Looking Statements
This release may contain forward-looking statements based on current assumptions and forecasts made by Bayer Group or subgroup management. Various known and unknown risks, uncertainties and other factors could lead to material differences between the actual future results, financial situation, development or performance of the company and the estimates given here. These factors include those discussed in Bayer’s public reports which are available on the Bayer website at www.bayer.com. The company assumes no liability whatsoever to update these forward-looking statements or to conform them to future events or developments.

Signe Hansen Lindsten

Pressekontakt Communications Manager Corporate Communications +45 45 23 50 08