Mobile doseringsenheder fremstillet af high-tech plastik fra Bayer

Mangeårig partner til den  medicinske teknologiindustri

De fleste mennesker ønsker at forblive i deres vante omgivelser så længe som muligt, selv i en fremskreden alder. Men visse sygdomme nødvendiggør længere hospitalsophold eller hyppige besøg hos lægen - som når medicin skal tages regelmæssigt og i et kontrolleret miljø. Det begrænser mobiliteten og patienttilfredsheden. Hertil kommer, at denne type behandling resulterer i en omkostningsbyrde for sygeforsikringerne. Løsningen her er små mobile enheder, som patienterne bærer på deres krop eller i deres tøj. Bayer MaterialScience støtter udviklingen af sådanne ambulante behandlingssystemer med en omfattende know-how, samt med særlig polycarbonat-baseret plastik.

Selskabet vil på K 2013 messen blandt andet præsentere en lille mekanisk injektionspumpe, der passer komfortabelt ind i brystlommen. Patienter kan således administrere deres egen medicin med høj doseringsnøjagtighed. Det giver dem både mobilitet og sikkerhed. Selvom den helt mekanisk drevne injektionspumpe endnu ikke har fået myndighedernes godkendelse, er den et godt eksempel på de muligheder som mobile medicinsystemer giver.

"For at realisere pumpens kompakte design krævede det et high-tech materiale, som levede op til helt stringente krav og som er godkendt til dette brug," forklarer Dr. Berit Stange, en ekspert i medicinske applikationer i Bayer MaterialScience. Makrolon® Rx viste sig at være særdeles velegnet til dette formål. Hele indkapslingen er lavet af dette materiale. Takket være materialets transparens kan patienterne straks kontrollere fyldningsniveauet af medicinen.

Pumpen må ofte modstå påvirkninger fra hverdagens brug. Også i denne henseende er polycarbonat det foretrukne materialevalg takket være dens høje slagstyrke og holdbarhed. Materialet kan også steriliseres ved højenergi-stråling og er holdbar over for et bredt spektrum af lægemidler.

Et andet højdepunkt på K 2013 er en insulinpen lavet af Bayblend® M850XF polycarbonat-blanding. Denne lille enhed med størrelsen og udseendet af en kuglepen gør livet lettere for folk, der lider af diabetes, en udbredt sygdom i det moderne samfund. De kan administrere den ønskede dosis af medicinen til sig selv på en enkel og brugervenlig måde. Plasten er især velegnet til sprøjtestøbning af tyndvæggede komponenter såsom dem, der anvendes her.

En pålidelig partner til den medicinske teknologi-sektor
Bayer MaterialScience har været en pålidelig partner for den medicinske teknologi-sektor i mere end tre årtier. "Vores succes er ikke mindst baseret på den tillid, vi har opbygget med mange kendte producenter, hovedsagelig i form af eksklusive udviklingspartnerskaber," siger Berit Stange. Ifølge Stange omfatter det også hensyntagen til de særlige behov i denne industri - herunder primært forsyningssikkerheden af produkterne og deres langsigtede tilgængelighed i identiske formuleringer. Bayer MaterialScience sikrer begge disse aspekter.

Alt materiale, der tilbydes af selskabet til den medicinske teknologi-sektoren opfylder de biokompatible krav, oprettet af USP Class VI og ISO 10993-1 standarderne, og er godkendt til kontakt med kropsvæsker.

Selskabet planlægger at udstille de nævnte nye løsninger på K 2013 i Düsseldorf fra 16.-23. oktober 2013.

Yderligere information om Bayer MaterialSciences deltagelse på messen (Hal 6, stand A 75), kan findes på www.materialscience.bayer.com/en/K-Fair/Overview.aspx

• Kemikalieindustrien

• mobile medicineringssystemer
  • makrolon®
  • polycarbonate
  • polymerer
  • injektionsbehandling

Bayer er en international virksomhed med kernekompetencer inden for sundhed, ernæring og højteknologiske materialer. Vores produkter og serviceydelser har til formål at gavne mennesker og forbedre deres livskvalitet. Samtidig arbejder vi for at skabe værdi gennem innovation, vækst og en høj indtjeningsevne. I 2012 havde Bayer 110.500 ansatte og en omsætning på 39,8 mia. euro og investerede 3,0 mia. euro i forskning og udvikling, svarende til 8 % af koncernens omsætning. Bayer koncernen har forpligtet sig til at følge principperne om bæredygtig udvikling og til at agere som en social og etisk ansvarlig virksomhed. Derfor vægter vi økonomisk, miljømæssig og social ansvarlighed lige højt i vores virksomhedspolitik. Se www.bayer.dk

Om Bayer MaterialScience
Med en omsætning på 11,5 mia. euro i 2012, hører Bayer MaterialScience til blandt verdens største polymerselskaber. Forretningsaktiviteterne er fokuseret omkring fremstilling af højteknologiske polymermaterialer og udvikling af innovative løsninger til produkter, der anvendes på mange områder i hverdagen. Blandt de vigtigste brancher er bilindustrien, elektro og elektronik, byggeri og sport- og fritidsindustrier. Ved udgangen af ​​2012 havde Bayer MaterialScience 30 produktionssteder og beskæftigede cirka 14.500 mennesker over hele kloden. Bayer MaterialScience er et selskab i Bayer koncernen.

Forward-Looking Statements
This release may contain forward-looking statements based on current assumptions and forecasts made by Bayer Group or subgroup management. Various known and unknown risks, uncertainties and other factors could lead to material differences between the actual future results, financial situation, development or performance of the company and the estimates given here. These factors include those discussed in Bayer’s public reports which are available on the Bayer website at www.bayer.com. The company assumes no liability whatsoever to update these forward-looking statements or to conformthem to future events or developments.

Signe Hansen Lindsten

Pressekontakt Communications Manager Corporate Communications +45 45 23 50 08