Nye fremskridt for Bayers CO2 forskning

Stadig mindre olie krævet til plast-produktion
Fremstilling af flere plasttyper ved hjælp af kuldioxid

Leverkusen, August 26, 2014 - Bayer MaterialScience kan fremvise nye resultater i udforskningen af kuldioxid som nyt råmateriale til plastfremstilling. I laboratorieforsøg er det lykkedes i betydeligt omfang at reducere behovet for råolie på for-produktniveau gennem indarbejdelse af CO2. Normalt er plast og dets komponenter udelukkende baseret på olie.

Den nye fremgangsmåde udvider desuden viften af de forskellige plasttyper, som kan fremstilles ved hjælp af CO2. Dette er resultatet af Dream Polymers forskningsprojektet, hvor Bayer MaterialScience fortsætter sine aktiviteter for at finde nye anvendelsesmuligheder for CO2.

En teknologi, som ved hjælp af drivhusgas kan fremstille et kerneelement til højkvalitetsskum (polyurethan) er allerede på vej til at blive anvendt kommercielt. Andelen af olie i dette kemikalie er 80 procent. ”Det er nu lykkedes os at reducere råolieindholdet til produktion af andre plasttyper til blot 60 procent,” fortæller projektleder Dr. Christoph Gürtler.

Dobbelt anvendelse af CO2
Kuldioxid bruges to gange i den nye proces. For det første er drivhusgassen inkorporeret direkte i en ny slags forprodukt (polyoxymethylen polycarbonatpolyol), der erstatter 20 procent af råolien. For det andet anvendes det også indirekte ved at producere et kemikalie, som også indgår i forproduktet og derved sørger for en yderligere 20 procent besparelse i råolie. "Dermed ligger andelen af ​​alternative råvarer allerede på 40 procent," fremhæver Gürtler.

Samtidig bliver antallet af plastprodukter, der kan produceres ved hjælp af kuldioxid større. "Det er nu muligt at fremstille termoplastiske polyurethaner, film og støbe elastomerer på denne måde,” siger Gürtler. Sådanne plasttyper anvendes i mange forskellige former for applikationer, herunder bilinteriører, kabelbelægninger og sportsudstyr såsom skistøvler.

Positive tests
Forskerne har allerede i laboratorieforsøg bevist, at fremstillingsprocessen principielt virker.

”De første anvendelsestests har været positive,” bekræfter Gürtler og tilføjer, at der er et stykke vej endnu, før processen endegyldigt kan omsættes kommercielt.

Dream Polymers bliver støttet af den tyske Forbundsministeriet for Uddannelse og Forskning. Eksterne institutioner i Tyskland, såsom CAT Katalytisk Center i Aachen, Leibniz Institut for Katalyse, Rostock og Fraunhofer Institut for Kemisk Teknologi er også involveret.

Bayer MaterialScience ser sig selv som en pioner, når det kommer til fremtidige anvendelser af CO2. Som led i sit igangværende Dream Production projekt, vil virksomheden fra 2016 anvende kuldioxid som en komponent til fleksibelt polyurethanskum i sit produktionssted i Dormagen. Det nye materiale vil i første omgang blive brugt til produktion af madrasser.

• Kemikalieindustrien

• polymerer
  • højteknologiske materialer
  • co2
  • polyurethaner

Om Bayer:
Bayer er en international virksomhed med kernekompetencer inden for sundhed, ernæring og højteknologiske materialer. Vores produkter og serviceydelser har til formål at gavne mennesker og forbedre deres livskvalitet. Samtidig arbejder vi for at skabe værdi gennem innovation, vækst og en høj indtjeningsevne. I 2013 havde Bayer 113.200 ansatte og en omsætning på 40,2 mia. euro og investerede 3,2 mia. euro i forskning og udvikling, svarende til 8 % af koncernens omsætning. Bayer koncernen har forpligtet sig til at følge principperne om bæredygtig udvikling og til at agere som en social og etisk ansvarlig virksomhed. Derfor vægter vi økonomisk, miljømæssig og social ansvarlighed lige højt i vores virksomhedspolitik. Se http://www.bayer.dk/

for mere information.

Om Bayer MaterialScience:
Med en omsætning på 11,2 mia EUR i 2013, er Bayer MaterialScience blandt verdens største polymerselskaber. Forretningsaktiviteter er koncentreret om fremstillingen af høj­teknologiske polymermaterialer og udviklingen af innovative løsninger til produkter, der anvendes i mange områder i hverdagen. De primære segmenter er bilindustrien, el og elektronik, byggeri og sport og fritidsindustrien. Ved udgangen af 2013 havde Bayer MaterialScience 30 produktionssteder og beskæftigede cirka 14.300 mennesker over hele kloden. Bayer MaterialScience er en virksomhed under Bayer-koncernen.

Forward-Looking Statements
This release may contain forward-looking statements based on current assumptions and forecasts made by Bayer Group or subgroup management. Various known and unknown risks, uncertainties and other factors could lead to material differences between the actual future results, financial situation, development or performance of the company and the estimates given here. These factors include those discussed in Bayer’s public reports which are available on the Bayer website at www.bayer.com. The company assumes no liability whatsoever to update these forward-looking statements or to conformthem to future events or developments.

Signe Hansen Lindsten

Pressekontakt Communications Manager Corporate Communications +45 45 23 50 08