Dårlig behandling af patienter med skizofreni går ud over pårørende

Når patienter med skizofreni får mindre behandling, bliver ansvaret flyttet over på de pårørende.

En undersøgelse fra KL viser, at patienter med skizofreni får mindre og mindre behandling. Bedre Psykiatris landsformand, Birgit Elgaard frygter, at det vil føre til, at flere pårørende bliver overbebyrdede.

”Det er ubeskriveligt hårdt at være pårørende til en psykisk syg. Man lever med konstant frygt, dårlig samvittighed og umulige familie- og arbejdsforhold. Når der bliver givet mindre eller dårligere behandling til den syge, risikerer flere pårørende at knække sammen og miste deres arbejde og familie eller i værste fald blive alvorligt syge”, siger Birgit Elgaard.

Forskning viser, at pårørende til alvorligt psykisk syge er i risiko for alvorlige sygdomme - i værste fald depression og PTSD-lignende stress.

Birgit Elgaard mener, at regioner og kommuner bør tilbyde bedre støtte til pårørende.

”De pårørende har for eksempel brug for undervisning om tackling af psykisk sygdom og rollen som pårørende. Og flere kommuner bør oprette samtalegrupper, hvor pårørende kan tale med andre i samme situation”.

- Se KLs undersøgelse om behandling af patienter med skizofreni

- Se undersøgelser om pårørendes sygdomsrisiko for pårørende Link1 og Link2