Bent Hansens opfordring om ny psykiatriplan vækker glæde i Bedre Psykiatri

Bedre Psykiatris landsformand Birit Elgaard roser Danske Regioners formand, Bent Hansens for hans opfordring om en ny national psykiatriplan. Opfordringen var en del af Bent Hansens tale på Danske Regioners generalforsamling i dag.

Bent Hansen opfordrede i sin tale til, at alle parter går sammen om at udarbejde en ny national psykiatriplan. Det er Birgit Elgaard meget enig i. Hun har i flere år efterlyst en ny ambitiøs plan for psykiatrien - en psykiatriplan II - som kan sikre større kapacitet og bedre kvalitet i psykiatrien.

”De psykiatriske afdelinger er overbebyrdede og underfinansierede og alt for mange psykisk syge får ikke den hjælp, de har brug for. Jeg er derfor rigtigt glad for, at Bent Hansen nu er enig med os i, at der er behov for en ny psykiatriplan”, siger Birgit Elgaard.

I følge Birgit Elgaard er det på høje tid, at regionerne får øjnene op for psykiatriens problemer og behovet for en ny psykiatriplan.

”De seneste år er antallet af psykisk steget voldsomt, og pengene er ikke fulgt med. Det er – for nu at sige det på jysk – ikke udtryk for rettidig omhu”, siger Birgit Elgaard.

Birgit Elgaard peger især på tre områder, som en kommende psykiatriplan bør tilgodese: Flere ansatte på de psykiatriske afdelinger, et generelt kvalitetsløft i socialpsykiatrien og bedre støtte til pårørende.

FAKTA:

Antallet af patienter i psykiatrisk behandling er steget med 26% siden 2011. I samme periode er driftsudgifterne i psykiatrien kun steget med 13%. Driftsudgifter pr. patient er dermed faldet med 11% siden 2011.

Læs Danske Regioners pressemeddelelse om Bent Hansens tale

Bedre Psykiatris vigtigste opgave er at skabe et bedre liv for pårørende til psykisk syge. Vi sætter fokus på de problemer og udfordringer, Danmarks mange pårørende står med. Og vi arbejder for, at fagfolk og politikere også får øjnene op for de pårørende.

Bedre Psykiatris andet hovedfokus er, at pårørende i højere grad skal ses som en ressource i psykiatrien. Vi arbejder derfor for, at skabe bred anerkendelse af, at pårørende er en uvurderlig ressource også i behandlingen. Det gør vi ved at støtte os til solid viden og anerkendt forskning.

Knud Aarup

Pressekontakt Landsformand 21328184