Birgit Elgaard stopper på grund af sygdom som landsformand for Bedre Psykiatri

Bedre Psykiatris landsbestyrelse har stor forståelse for og medfølelse med Birgit Elgaards helbredsmæssige problemer. Konstitueret Landsformand Erik Ravn siger:

”Birgit Elgaard har gjort en stor indsats for psykisk syge og deres pårørende og for Bedre Psykiatri som organisation, og vi er kede af, at samarbejdet nu må afbrydes”.

Birgit Elgaard udtaler:

”Det har været en fornøjelse, at få lov at være talsmand for sagen og det gør virkelig ondt, at stoppe midt i en valgperiode. Det har været en stor ære for mig at repræsentere foreningen i pressen, overfor politikere og i en række faglige fora.

Der har været mange gode oplevelser i tiden der er gået og jeg vil særligt gerne takke alle hverdagens helte, alle de frivillige som ufortrødent arbejder for sagen i Bedre Psykiatris lokale foreninger.

At opleve hvordan de hver dag giver deres erfaringer videre til andre pårørende. At se hvordan de støtter pårørende i kampen for deres psykisk syge, har gjort at jeg har følt stor ydmyghed for det ansvar, jeg påtog mig, ved at være Landsformand i Bedre Psykiatri. Uden de lokale foreninger var Bedre Psykiatri ingenting.”

Erik Ravn ny landsformand

Det er landsbestyrelsens ambition, at der skal vælges en ny landsformand på foreningens repræsentantskabsmøde i oktober 2018. Indtil da fungerer tidligere næstformand Erik Ravn som landsformand. Erik Ravn har været konstitueret landsformand siden november 2017.

Erik Ravn er 65 år og har været medlem af Bedre Psykiatri siden 2007. Han har siddet i foreningens landsbestyrelse siden 2008 og været næstformand siden 2014.

Birgit har pga. sin private situation, frabedt sig en afskedsreception og ønsker i stedet, at en eventuel buket eller gave erstattes af en donation til Bedre Psykiatri.

For yderligere oplysninger, kontakt generalsekretær Thorstein Theilgaard på 2124 1191

• Sociale spørgsmål

Bedre Psykiatris vigtigste opgave er at skabe et bedre liv for pårørende til psykisk syge. Vi sætter fokus på de problemer og udfordringer, Danmarks mange pårørende står med. Og vi arbejder for, at fagfolk og politikere også får øjnene op for de pårørende.

Bedre Psykiatris andet hovedfokus er, at pårørende i højere grad skal ses som en ressource i psykiatrien. Vi arbejder derfor for, at skabe bred anerkendelse af, at pårørende er en uvurderlig ressource også i behandlingen. Det gør vi ved at støtte os til solid viden og anerkendt forskning.

Knud Aarup

Pressekontakt Landsformand 21328184