Nyt samarbejde skal støtte pårørende til psykisk syge

Som pårørende til en, der lider af psykisk sygdom, kan det være svært at finde balancen mellem arbejds- og privatliv. Derfor går Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i Københavns Kommune og BEDRE PSYKIATRI nu sammen i et nyt partnerskab, der skal støtte de af forvaltningens godt 10.000 medarbejdere, som er pårørende til en psykisk syg.

Sundheds- og omsorgsborgmester Ninna Thomsen (SF) siger:

”Det er altid hårdt og stressende at være pårørende, men det er desværre stadig nemmere at tale om fysisk sygdom end om psykiske lidelser. Derfor vil vi gerne gøre mere for de af vores medarbejdere, der er pårørende til psykisk syge. Og forhåbentlig kan vi være med til at bryde tabuet og være et godt eksempel for andre arbejdspladser.”

Hver anden dansker er pårørende
En ny undersøgelse foretaget af Epinion viser, at 56 procent af danskerne opfatter sig selv som pårørende til en psykisk syg. Samtidig siger 76 procent, at det i deres øjne er mere accepteret at have en fysisk sygdom end en psykisk sygdom.

Ifølge Birgit Elgaard, formand i BEDRE PSYKIATRI, viser undersøgelsen, at der er et stort behov for, at arbejdsgiverne støtter mere op om de pårørende.

”Pårørende er en stor ressource i behandlingen af den psykisk syge, men det betyder også, at man som pårørende tit er splittet mellem jobbet og den syge. Måske har man brug for fleksible arbejdstider eller for kunne tage sin private telefon på svære tidspunkter i arbejdstiden. Når man som arbejdsgiver støtter de pårørende, er man med til at reducere stress og mindske belastningen for den pårørende, og det, er jeg overbevist om, er en rigtig god investering,” siger Birgit Elgaard.

Hun kalder det historisk, at en af Danmarks største arbejdspladser anerkender pårørendes udfordringer, og hun håber på, at andre virksomheder og kommuner kan blive inspireret af det nye partnerskab.

Fakta om partnerskabet:

Formålet med partnerskabet er at udbrede information til Sundheds- og Omsorgsforvaltnings medarbejdere. De skal samtidig være med til at afprøve nye tilbud og samle ’best practices’, som andre arbejdspladser kan blive inspireret af.

Konkret får medarbejdere, der er pårørende, tilbud om ekstra pladser i BEDRE PSYKIATRIs samtalegrupper, der bliver arrangeret gå-hjem-møder og gode råd og tilbud bliver samlet ét sted, så det er nemt at finde. Partnerskabet løber over tre år.

• tabu
  • psykisk sygdom
  • partnerskab
  • bedre psykiatri
  • pårørende som ressource
  • pårørende
  • birgit elgaard

BEDRE PSYKIATRIs vigtigste opgave er at skabe et bedre liv for pårørende til psykisk syge. Vi sætter fokus på de problemer og udfordringer, Danmarks mange pårørende står med. Og vi arbejder for, at fagfolk og politikere også får øjnene op for de pårørende.

BEDRE PSYKIATRIs andet hovedfokus er, at pårørende i højere grad skal ses som en ressource i psykiatrien. Vi arbejder derfor for, at skabe bred anerkendelse af, at pårørende er en uvurderlig ressource også i behandlingen. Det gør vi ved at støtte os til solid viden og anerkendt forskning.