Frivillige i grænseoverskridende øvelse

Beredskabsforbundet Tønder deltog med forplejningsenhed, da 130 personer for nylig deltog i stor øvelse ved grænsen til Tyskland

Når beredskabet tilkaldes i Sønderjylland eller det nordlige Tyskland, kan der være brug for hjælp fra begge sider af grænsen. I sidste uge blev samarbejdet mellem tyske og danske beredskabsenheder testet, da Interreg-projektet Beredskab Uden Grænser 2.0 afholdt øvelse. Scenariet for øvelsen udspillede sig ved den største pumpestation i Tøndermarsken, hvor der var der sket et pumpehavari, som betød, at Tønder ville være i fare for at blive oversvømmet.

”Vi testede blandt andet alarmgangene mellem det kommunale beredskab i Danmark og Tyskland og det statslige beredskab i Danmark og Tyskland. Det stod hurtigt klart, at alarmgangen mellem de kommunale beredskaber på hver side af grænsen fungerede upåklageligt, mens der var flere udfordringer mellem de statslige beredskaber. Derfor ved vi nu, at det er et af de steder vi skal have fokus på,” fortæller Kenneth Achner på Danske Beredskabers hjemmeside. Han er projektmedarbejder i Beredskab Uden Grænser og beredskabsinspektør hos Brand & Redning Sønderjylland,

Beredskabsforbundet Tønder var en del af det grænseoverskridende samarbejde.
”Vi deltog med forplejningsenheden”, fortæller Dorte Jensen, der er kredsleder i Beredskabsforbundet Tønder.
”Forplejningsforberedelserne til den store pumpeøvelse startede om mandagen den 13. november. Menuen stod på mørbradbøffer a la creme med kartofler og senneps bagte gulerødder. Den store øvelsesstyrke skulle desuden efter en kold og mørk øvelsesaften, som fandt sted tirsdag den 14 november.”

Læs mere hos Danske Beredskaber

Foto: Dorte Jensen / Beredskabsforbundet Tønder