Godt og sikkert nytår!

Skal der tændes fyrværkeri, når champagnepropperne springer ved årsskiftet, så gør det med meget stor omtanke. Raketterne er hvert år årsag til hundreder af brande og ulykker

De første nytårsraketter er for længst fyret af i Danmark. Fyrværkeri må nemlig godt bruges fra 27. december til og med 1. januar. Men det er farligt. I Norge har man mere end halveret antallet af ulykker med strammere regler, hvilket også overvejes i Sverige. I Danmark er myndighederne mere tilbageholdne med forbud - men ikke med gode råd om håndteringen af fyrværkeri.

”Fyrværkeri er som udgangspunkt farligt, og derfor er det vigtigt at udvise en sikker adfærd”, står der på sik.dk, der er hjemmesiden for Sikkerhedsstyrelsen, som er myndighed på fyrværkeriområdet.

Sikkerhedsstyrelsen har fem gode fyrværkeriråd:
* Brug altid beskyttelsesbriller
* Brug kun godkendt og aldrig hjemmelavet eller ulovligt fyrværkeri
* Hold aldrig tændt fyrværkeri i hånden
* Hold sikkerhedsafstanden og læn dig ikke ind over fyrværkeriet
* Gå aldrig tilbage til en fuser

16 gange flere brande nytårsaften

Beredskabsstyrelsen fortæller, at brandvæsenet i gennemsnit rykkede ud til 316 brande i bygninger og containere i løbet af nytårsdøgnet i femårs-perioden 2012-2016. På et gennemsnitsdøgn resten af året rykker landets brandvæsner ud til ”kun” godt 20 brande. Nytårsdøgnet er defineret som tidsrummet fra kl. 12.00 den 31. december til kl. 12.00 den 1. januar.

”Nytårsaften skal være en fest, og det bliver det også, hvis vi passer på os selv og hinanden og sørger for at fjerne brændbart materiale fra carporten og altanen, inden raketterne fyres af”, siger seniorberedskabsmester Mads Dalgaard på Beredskabsstyrelsens hjemmeside.

Fleste tilskadekomne brugte ikke sikkerhedsbriller

”Fyrværkeri, tankeløs opførsel og alkohol er en farlig cocktail. Vi ser hvert år, at især unge kommer alvorligt til skade ved at bruge hjemmelavet og ulovligt fyrværkeri. Samtidig risikerer de, at deres ulykkesforsikring ikke dækker. Du får ingen erstatning, hvis du håndterer fyrværkeriet forkert – fx hvis du holder en tændt raket i hånden. Det samme gælder, hvis du fyrer hjemmelavet fyrværkeri af”, fortæller konsulent i forsikringsoplysningen Anja Lintrup Sørensen på hjemmesiden for forsikringsselskabernes brancheorganisation Forsikring & Pension.

Sidste år blev 267 personer behandlet efter skader på landets hospitaler ifølge Odense Universitetshospital. 37 skader var alvorlige. Der var i alt 89 skader hos børn under 15 år, heraf 11 alvorlige. Kun hver fjerde af de tilskadekomne med skader brugte beskyttelsesbriller.

Kort sagt: Hold hovedet koldt,
vær forsigtig og følg de gode råd.

Hav en god og sikker nytårsaften!

Læs mere om fyrværkeri hos:
Beredskabsstyrelsen
Sikkerhedsstyrelsen