BMW i4: BMW tager sjældent den lige vej

BMW i4: BMW tager sjældent den lige vej

BMW 3-serien og 4-serien har altid stået for den ideelle balance mellem dynamik og kørekomfort. Den helt nye BMW i4 melder sig snart klar til at påtage sig denne forpligtende rolle, når den lanceres sidst på året. Den første fuldelektriske 4-dørs Gran Coupé byder ind med afbalanceret komfort og fremragende køredynamik.

"For første gang har vi udviklet en BMW med sportsligt DNA til ren elektrisk kørsel helt fra bunden," forklarer projektleder David Alfredo Ferrufino Camacho. "BMW i4 tilbyder alt, hvad BMW står for – og tilmed fuldt elektrisk."

På samme tid som forberedelserne til opstart af produktionen af BMW i4 på fabrikken i München, udføres der omfattende test og kalibrering, som skal sikre perfekt kontrol i enhver situation, optimal trækkraft på alle underlag og i alle slags vejrforhold samt perfekt afbalanceret kørekomfort.

Den nyeste batteriteknologi muliggør en rækkevidde på op til 600 km (WLTP), hvilket gør den ideel også til de længere ture.

Kørsel, der giver ro i maven og smil på læben

Den imponerende acceleration fra 0-100 km/t nås på bare fire sekunder ved hjælp af de op til 530 hestekræfter. Ved hjælp af ARB-teknologi reduceres hjulspind og friktion, hvilket sikrer en mere kontrolleret og effektiv styring af bilen og forhindrer understyring – selv på glatte veje.

Den fascinerende acceleration er kun ét aspekt af de overlegne egenskaber, der definerer BMW i4. Andre kendetegn omfatter dens spontane reaktioner på hver bevægelse – ikke kun fra speederpedalen, men også fra styretøjet og bremsepedalen. Forudsætningerne for dette er bilens lange akselafstand, brede sporvidde, store hjul samt det stive karrosseri, det lave tyngdepunkt og en optimal vægtfordeling.

En ægte BMW, der elsker sving

"BMW i4 formidler følelsen af at være let og adræt, men også solid og autoritativ," siger projektleder David Alfredo Ferrufino Camacho. "Med sin overlegne, retningsbestemte pålidelighed og svingstabilitet, klæber den sig bogstaveligt talt til vejen. Alle elektriske biler kan accelerere hurtigt lige ud, men det er ikke nok for os hos BMW."

Se projektlederen teste BMW i4 på BMW's testbane i Aschheim:

Der er altså ikke langt igen, før BMW i4 modtager sit endelige godkendelsesstempel til at blive sat i produktion.

BMW Groups elektrificeringsstrategi

BMW Group øger hele tiden antallet af elektrificerede biler – fuldelektriske og som plug-in-hybrid modeller – med nu 13 modeller. Planen er, at fordoble antallet af elektrificerede biler til 25 modeller i 2023. Mere end halvdelen af disse vil være fuldt elektriske.

BMW Group har et globalt salgsnetværk, der dækker 140 lande. I Danmark udføres salg og service af otte autoriserede forhandlere og 17 serviceværksteder.

BMW Danmark er i 2020 – for niende år i træk – kåret som vinder i kundetilfredshedsundersøgelsen AutoIndex med Danmarks mest tilfredse og loyale bilejere.