Tilbage til fremtiden

Brother Nordic A/S tager tilbage til fremtiden for at reflektere over enheder og løsninger, der har fremtiden for øje.

I 2013 arbejdede Brother sammen med futurologen Michell Zappa for at undersøge, hvilke forandringer som arbejdspladsen ville opleve i de kommende årtier.

Undersøgelsen forudså, at kontoret i 2040 ville indeholde robotter, der muliggør tilstedeværelse via tv, automation via kunstig intelligens, fleksible og transparente grafen-computerdisplays, nethindeskærme og fordybende 3D touch-interfaces.

Den nærmeste fremtid indebar BYOD (Bring Your Own Device) infrastrukturplatforme og kontorer med e-blæktapet – indretning, der skifter farve alt efter tidspunktet på dagen.

Zappa fremhævede fire centrale ”typer” af fremtidige medarbejdere. Han profilerede den ”kreative nomade”, hvis kompetenceområde er at generere idéer, klarlægge det komplekse, forbinde koncepter og udforske teknologiske grænseområder såsom tid og rum. Og han udpegede ”lederen”, ”kontornusseren” og ”arbejdshesten”, hvis roller er lynhurtigt at interagere med komplekse infrastrukturer, der håndterer dataanalyse.

Det var et billede af arbejdspladser og personale, der måske kunne minde om Hollywood Blockbuster-filmen ”Minority Report”.

Fire år senere har Brother Nordic A/S atter kigget på Zappas forudsigelser for at afdække det helt store spørgsmål – er fremtiden her nu?

Det står helt klart, at vores forskning og udvikling fortsat lytter til kundernes behov – med enheder og løsninger, der er designet med henblik på fremtiden.

Print er blevet smartere
Den oprindelige Zappa-undersøgelse markerede lanceringen af den banebrydende landskabsprintteknologi (horisontalt print – dvs. print på den lange side af et A4-ark), der blev introduceret i Brothers Business inkjetserier, som på det tidspunkt var vores mindste og hurtigste alt-i-én inkjetprintere med A3-mulighed. Denne serie kunne også bryste sig af tidssvarende æstetik, rundede kanter, sort og hvidt design samt en blank finish – en evolution i designet af multifunktionsprintere.

Nu, tre generationer senere, har vores A3-inkjets fortsat deres udvikling og er et smart valg for virksomhederne. Landskabsprintteknologien er stadig kombineret med stor æstetik – rene kurver, dristige linjer, men nu med mat sort eller mat hvid finish. For at fremtidssikre printerne yderligere, er de gjort mere holdbare. De er fremstillet af nye materialer, der gør dem stærkere og mere robuste end de foregående serier.

Vi fortsætter med at muliggøre mobile print- og scanneløsninger inklusive Brothers iPrint&Scan, Apple AirPrint, Google Cloud Print, Brothers service plug-in og meget mere. Disse funktionaliteter giver medarbejderne frihed til at printe fra, eller scanne til, deres smartphones/tablets – de understøtter BYOD politikker og nærmer sig de BYOD infrastrukturplatforme, som Zappa forudsagde ville blive til virkelighed omkring 2020.

Vision i fremtiden
Zappas research antydede, at muligheden for at transportere visuel information ville dominere fremtidens kontor. Den præsenterede en vision af smarte brugere, hvor teknologien er usynlig eller bærbar.

Mens nethindeskærme stadig ligger lidt ude i fremtiden, så er teknologiske ”skærmbriller”, som Zappa forudsagde skulle findes på arbejdspladsen i tidsrummet 2020-2030, allerede kommet.

Brothers AiRScouter – en højavanceret skærmbrille – findes nu i sin tredje version. Den bringer vigtig information direkte ind i brugerens synsfelt. Dette gør den velegnet til opgaver, der kræver kommunikation med eksperter, som ikke er til stede, idet den gør brugerne i stand til at dele deres synsfelt. I et kontormiljø kan de ”smarte briller” bruges til færdighedstræning, logistik og fjernassistance.

AiRScouteren kan forbedre hastighed, præcision og effektivitet på arbejdspladsen samt modernisere workflowet. Og den fungerer sammen med fjernoptagelsesteknologi, såsom drone-kameraer, så den kan vise brugeren forskellige perspektiver på en opgave.

Fremtiden indebærer også ultra HD skærme til web-konference, virtuelle arbejdspladser og ”fremtryllede arbejdspladser” – konceptet med at sætte sig ned og arbejde hvor som helst og være i stand til at tilgå de værktøjer, der skal til for at udføre arbejdet, eksempelvis via hologrammer og projektioner.

Brothers vision for fremtiden ligger også i vores OmniJoin HD web-konferenceteknologi, som leverer det perfekte virtuelle mødelokale, et sted hvor man – virtuelt – kan samarbejde med kolleger.

Men det er OmniJoins intelligente videofunktion, der giver den futuristiske funktionalitet – i dag. OmniJoin tilpasser sig dynamisk for at give brugeren den bedst mulige web-konferencekvalitet med mindst mulig forsinkelse. Den reagerer intuitivt på variationen af båndvidde for alle deltagere, i stedet for at prøve at replikere værtens forbindelse. Andet web-konferencesoftware vil muligvis splitte en enkelt HD-streamning og fordele den jævnt på alle brugere, hvilket ikke er ideelt for brugere med lav båndvidde, der deltager via smartphone, for eksempel.

Nye kreative værktøjer
Zappas research forudså at nye kreative værktøjer såsom robotassistenter, thermo-sensitive digitale displays og forstærkede reality interfaces ville dukke op på fremtidens arbejdsplads.

Men fremtiden på denne front ligger helt klart et stykke væk fra dagens Danmark, og derfor fortsætter vi, som et teknologibrand, med at kombinere nye løsninger med vores hardware, så for eksempel vores MPS-løsning (Managed Print Services), der øger virksomhedernes printeffektivitet ved at automatisere forbrugsstofleveringen. Dette hænger fint sammen med Zappas forudsigelse vedrørende mønstergenkendelse, automatiseret overvågning af arbejdspladsen og generering af algoritmiske rapporter. Tanker, der peger i retning af skabelsen af ultimativ effektivitet på fremtidens arbejdsplads ved hjælp af automatisering, avatars og kunstig intelligens.

Brothers Solutions Interface (BSI), der er indbygget i mange Brother printere, alt-i-én-printere og scannere er et andet eksempel på praktiske funktioner, vi kan levere til vores kunder. BSI gør tredjepartsudviklere i stand til at bygge skræddersyede løsninger til – eller integrere med – vores enheder. Skræddersyede brugerinterfaces kan skabes for at give nye muligheder, der hjælper kunderne med at forbedre det operationelle workflow og sikkerhed samtidig med, at de reducerer omkostningerne.

Flagskibsmodellerne i mange af vores nuværende serier har også NFC (Near Field Communication), hvilket muliggør en forbindelse, hvis brugeren placerer sin smartphone/tablet tæt på printeren. Denne funktion appellerer især til arbejdsstyrkens yngre medarbejdere, også kaldet milleniumgenerationen, og til medarbejderen af 2040 - den fremtidige generation af brugere, også kaldet ”Generation F”.

Øjebliksbilleder af fremtiden
Hos Brother tror vi på, at vi ser øjebliksbilleder af fremtiden i vores innovation. Med kontinuerlig dedikation til at flytte grænser, vil vi fortsætte med at være ”At your side” lige så langt ind i fremtiden, som vi har været det i vores mere end 100 år lange historie.

• Virksomhed, generelt

• moderne