Brunata lancerer nyt værktøj til vedvarende varmekomfort

Brunata lancerer nu et helt nyt redskab inden for energioptimering, der gør det nemt at sikre optimal komfort af varmeanlægget og dermed bidrage til kampen for en grønnere verden.

Balance i varmefordelingsanlægget

Det er som regel intet problem at holde varmen i Danmarks få sommerdage – men så snart vinteren banker på døren, er det som om radiatorerne ikke altid helt formår at levere den varme, der er behov for. Den hurtige løsning vil ofte være at skrue op for fremløbstemperaturen eller cirkulationspumpen i varmecentralen, hvilket sandsynligvis reducerer problemet i øjeblikket men desværre ikke på længere sigt. Der er nemlig tale om en symptombehandling, som ikke fjerner den reelle årsag til problemet og desuden resulterer i et unødvendigt energispild samt støj fra rør og radiatorer.

Når beboere i ejendommen ikke oplever en optimal varmeforsyning, vil årsagen oftest være ubalance og utilstrækkelig cirkulation i varmefordelingsanlægget. Brunatas Energy Manager Carsten R. Larsen forklarer: ”Man kan stå i en varmecentral og se, at man sender den rigtige temperatur ud - og man kan også se, at man får den rigtige temperatur tilbage. Men hvad man ikke kan se er, om den temperatur man sender ud, når frem til alle, eller om der er stigstrenge, der er gået helt eller delvist i stå”. Indtil nu har der manglet en løsning til at adressere fejlene i anlægget, men dette behov kan Brunata nu imødekomme med et helt nyt og enkelt værktøj, der kan detektere problemerne allerede i opløbet.

En unik mulighed for at skabe transparens

Den nye stigstrengsanalyse henvender sig bredt til dem, der sidder med ansvaret for ejendommens varmekomfort. Værktøjet består af temperaturmålere med fjernaflæsning, der monteres på ejendommens stigstrenge og løbende overvåger temperaturer i radiatoranlæg samt rør til varmt brugsvand. Herved opnås fuld transparens i varmefordelingsanlægget, hvilket giver den varmeansvarlige helt nye muligheder for proaktivt at se og handle på uhensigtsmæssige tendenser, før beboerne oplever problemer med manglende varmt brugsvand og utilstrækkelig varme på radiatorerne.

Nødvendigheden af proaktiv fejlretning

Når varmeanlægget holdes i god kondition gennem tidlig detektering og målrettet optimering, sikres en stabil varme- og varmtvandskomfort hos beboerne. Derudover vil stigstrengsanalysen give mulighed for væsentlige besparelser i forbrugsregnskabet, hvilket Carsten R. Larsen også påpeger: ”Hvis man lægger summen af disse unødvendige forbrug sammen, så kan det være ret markante beløb. Besparelserne kan meget hurtigt komme op på 10 % på ejendomsniveau, og det er ikke usandsynligt, at man kan spare 20 % på varmeregningen ved at gennemgå ejendommen for fejl og afhjælpe dem. Så taler vi lige pludselig om rigtig mange penge. Fordi det er jo ikke bare her og nu – det er jo hvert år, man kan spare de her udgifter”. Udover økonomiske besparelser vil der selvfølgelig også være miljømæssige besparelser at finde, eftersom værktøjet vil bidrage til at forebygge energispild gennem temperaturoptimering.

• Miljø, energi

• energi
  • varme
  • miljø
  • indeklima
  • brunata

Brunata er en dansk familieejet virksomhed med mere end 100 års erfaring i at levere løsninger, der optimerer og formindsker boligers og bygningers energiforbrug. I dag er alle vores målere udstyret med fjernaflæsning, og vi har en bred vifte af forskellige løsninger inden for energidata, som sælges i mere end 15 lande.

Det er vores mission at fremme bæredygtigt adfærd gennem energibesparelser og at levere retfærdig fordeling af udgifterne til vand, varme og el til beboerne baseret på præcise målinger af individuelt forbrug. Undersøgelser viser nemlig, at individuel måling og forbrugsafregning medvirker til bedre udnyttelse af ressourcerne, og kan medføre en besparelse på op til 40 % når forbrugerne er bevidste om deres egen forbrug.