Tysk familie køber danske Brunata

Tyskejede Minol ejet af familien Lehmann, har købt den 100 år gamle danske cleantech virksomhed Brunata, for over en halv milliard danske kroner. Med transaktionsomkostninger ender prisen på godt 600 millioner danske kroner. Den nye ejer kommer med en solid økonomisk ballast, og en international omsætning på 2,4 mia. kr.

"Det er en fantastisk fornemmelse, at vi efter to et halvt års krævende salgsproces, har nået målet: vi har fundet den stærke økonomiske partner, som kan sætte turbo på vores strategi og fremtidsdrømme. Brunata er nu så veldrevet en virksomhed, at vi kan sælge den for over en halv milliard kroner, kun 3 år efter vi fik vanskeligheder, men lykkedes at komme succesfuldt ud på den anden side. Stor ros til bestyrelse, direktion og dygtige medarbejdere, som har formået at skabe en flot turn-around, og gøre os så attraktive at vi har oplevet en overvældende international interesse for at købe os", siger bestyrelsesformand Eva Fischer Hansen, som har været med i hele salgsprocessen, og repræsenterer familien Fischer Hansen der siden 1990 har stået bag Brunata.

Det er to familievirksomheder som kender hinanden godt der nu smelter sammen. Minol solgte som licenstager Brunatas produkter mellem 1950 og 1990, og kendes stadig i Stuttgart området hvor man har hovedkvarter som Brunata-Minol. Nu er alliancen med Danmark genskabt.

"Det er en stor dag for os. Brunatas navn står for noget helt særligt for familien Lehmann. Vi bliver nu mere Brunata og mindre Minol, og styrker vores internationale position gennem dette opkøb. Mens vi er stærke på udvikling og produktion af målere, kender vi Brunata i Danmark som førende i udvikling af nye kundeløsninger. Gennem dette opkøb når vi ud til nye kunder med attraktive og innovative løsninger, og forskellige modeller for forbrugsregnskaber, som giver os større fleksibilitet, når vi skal skabe et større europæisk marked," fortæller topchef for koncernen CEO Alexander Lehmann fra hovedkontoret i Stuttgart.

For bestyrelsesformand Eva Fischer Hansen er der ikke tvivl om at Brunata vinder på at få nye ejere.

"Minol er en velfungerende og sund virksomhed, som virkelig kan løfte vore udviklingsprojekter, og sætte turbo på implementering af vore nyskabende kundeløsninger. Vi ser ens på tingene, og vi fandt hurtigt en fælles forståelse af fremtiden. Det giver stor ro at overlade Brunata til Minol for både min far og vi fire søskende."

Den nye ejer beholder navnet Brunata og Brunatas ledergruppe med CEO Keld Forchhammer i spidsen fortsætter, når Minol overtager virksomheden i september.

KONTAKT

Eneste talsmand for familien Fischer Hansen og for Brunatas ledelse, er bestyrelsesformand Eva Fischer Hansen, som stiller op til interview efter ferien. Alle interview forespørgsler mailes til efi@brunata.com

Alle andre spørgsmål rettes til Brunatas Salgs- og Marketingchef Chris Becker Søndergaard på cbs@brunata.com

• Finans

• familievirksomhed
  • minol
  • brunata
  • cleantech
  • virksomhedssalg
  • salg

Brunata er en familieejet virksomhed med mere end 100 års erfaring i at levere løsninger, der optimerer og formindsker boligers og bygningers energiforbrug. I dag er alle vores målere udstyret med fjernaflæsning, og vi har en bred vifte af forskellige løsninger inden for energidata, som sælges i mere end 15 lande.

Det er vores mission at fremme bæredygtigt adfærd gennem energibesparelser og at levere retfærdig fordeling af udgifterne til vand, varme og el til beboerne baseret på præcise målinger af individuelt forbrug. Undersøgelser viser nemlig, at individuel måling og forbrugsafregning medvirker til bedre udnyttelse af ressourcerne, og kan medføre en besparelse på op til 40 % når forbrugerne er bevidste om deres egen forbrug.