ANMELDERROST KOMEDIESERIE BALANCERER MELLEM FREDAGSBØNNEN OG FREDAGSBYTUREN

Må en muslim have sex med en jøde? Ja, åbenbart – for det har den amerikanske komiker, Ramy, i sin nye serie af samme navn, der får premiere på C More den 1. november. Ramy forsøger at balancere sit ungdommelige og vestlige liv med sin etnicitet i den underholdende og universelle serie, der stiller skarpt på, hvor svært det er at leve op til egne og ikke mindst omgivelsernes idealer om, hvordan livet skal leves.

Ramy ønsker at være et godt menneske. Han er født og opvokset i New Jersey i USA. Han bor sammen med sin søster og sin palæstinensiske mor og egyptiske far. Han beundrer sine forældre, der altid finder ro og tryghed i deres religion. Ramy er også troende muslim, men samtidig en klassisk ung amerikaner med hættetrøje, sneakers og omvendt siddende baseballkasket, og hans opfattelse af, hvad det vil sige at være troende, er ikke altid forenelig med, hvad den ældre generation synes.

- Jeg tror på Gud. Det gør jeg virkelig. For der er så mange tegn. Fx var der engang en pige, der ud af det blå skrev til mig, bare to minutter efter at jeg havde onaneret til hendes Facebook-billede. Sig ikke, at der ikke er en større mening med det, siger Ramy til den lokale kebabshop-ejer i 1. afsnit af serien.

Se trailer til Ramy

Ramy har sex før ægteskabet, og vil, efter eget udsagn, sikkert også prøve at tage svampe en dag. Han lever et sted mellem ”Fredagsbønnen og fredag aften i byen” – og han er træt af, at det nødvendigvis gør ham til en dårlig muslim i omgivelsernes øjne. Træt af fordømmelsen – også fordi han også kan mærke den komme fra sig selv. Ramy er med andre ord forvirret, som så mange andre unge mennesker uanset deres religiøse overbevisning eller mangel på samme.

Karakteren Ramy spilles af komikeren Ramy Youssef, som også har skrevet serien, der er inspireret af hans eget liv. Et af de 10 afsnit handler fx om, hvordan det føltes at være amerikaner med arabisk baggrund umiddelbart efter terrorangrebene den 11. september 2001 i USA. I et andet afsnit tager han til Egypten for at stifte bekendtskab med sine etniske rødder – blot for at opleve indbyggere med en meget amerikansk livsstil. Vi møder også en søster, der føler sig uretfærdigt behandlet i forhold til sin bror, en kvindehadende, racistisk og homofobisk onkel og en mor, der har svært ved at skabe sig et liv uden for familien.

Alle 10 afsnit af Ramy kan opleves på C More fra den 1. november.

• ramy
  • komedieserie