Analyse: Mange udfordringer i indsatsen over for unge

Landets kommuner har fokus på, at få flere unde til at tage en uddannelse, men en ny analyse viser, at der er en række ting, som besværliggør den opgave.

Aftalepartierne bag forenklingen af beskæftigelsesindsatsen besluttede i 2018 at gennemføre en analyse af indsatsen for unge på uddannelseshjælp. Analysen er nu gennemført af Marselisborg Center for Udvikling, Kompetence og Viden, og den viser en række udfordringer med indsatsen.

Der er fx stor forskel fra kommune til kommune på, hvordan de unge visiteres, hvilket bl.a. kan have betydning for, hvilken indsats og ydelse den unge modtager.

Derudover peger kommunerne i analysen på, at et højt tillæg for de aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere, kan gøre det mindre attraktivt at tage en uddannelse og komme på SU, som er en væsentlig lavere ydelse.

Minister: Vi skal kigge nærmere på udfordringerne

"Det er en meget vigtig dagsorden, at vi sørger for, at så mange unge som muligt får en uddannelse – for de, der ikke får en uddannelse, ender med at stå svagest på arbejdsmarkedet. Derfor er det også min opfattelse, at analysen viser, at der er en række udfordringer, som vi skal kigge nærmere på," siger beskæftigelsesminister, Peter Hummelgaard (S), i en pressemeddelelse

Kommunerne i analysen udtrykker desuden bekymring for de regelændringer, som begrænser varigheden af virksomhedspraktik for uddannelsesparate unge til fire uger. Kommunerne mener, at varigheden af virksomhedspraktik bør kunne tilrettelægges individuelt og fleksibelt og ikke være begrænset af, hvilken visitationskategori den enkelte unge tilhører.

Se hele analysen

Cabi har i 2019 udviklet en række anbefalinger til ungeindsatsen - Se dem her