Buskørekort og truckbeviser får ledige i arbejde

Hos Kolding Jobcenter har buskørekort og truckbeviser vist sig at bane vej ind på arbejdsmarkedet for flere af kommunens ledige. Indsatsen med at opkvalificere og efteruddanne har indtil videre fået 127 i job. Til gavn for både den ledige, virksomhederne og kommunen selv.

Jobcenteret i Kolding har afsat 4,5 millioner til at få koldingenserne ud på arbejdsmarkedet med en alternativ indsats. De ledige skal nemlig opkvalificeres og efteruddannes ved bland andet at tage buskørekort og truckcertifikater. På den måde kan de komme ud at arbejde i brancher, der efterspørger de kvalifikationer, og som i forvejen mangler hænder.

Indsatsen har vist sig at være en succes. I alt har 325 ledige deltaget i opkvalificerings- og uddannelsesforløbene. 127 af dem er efterfølgende kommet i job, og det forventes, at endnu flere vil træde ud på arbejdsmarkedet i den nærmeste fremtid.

Mette Balsby (V), formand for Kolding Kommunes arbejdsmarkedsudvalg, er tilfreds med resultaterne:

”Det er et rigtig flot resultat, og vi ved, at flere af de 325 vil komme i job. Ofte er det sådan, at hvis vi investerer lidt i de ledige, så får vi rigtig meget igen. Derfor er den her indsats så vigtig,” siger hun til JydskeVestkysten.

Uddannelsesforløbene strækker sig typisk over seks uger, og størstedelen af de deltagende ledige har stået uden job i mere end tre måneder.

Hjælper virksomheder der mangler hænder

Indsatsen gavner ikke kun den enkelte ledige eller kommunen. Også de lokale virksomheder, der mangler arbejdskraft, har glæde af jobcenterets succes. Opkvalificering og efteruddannelse er med til at sikre, at de ledige bliver mere kvalificerede til at få jobs i brancher, der er pressede, og som efterspørger særlige kompetencer.

”Det er godt for virksomhederne, for mangel på den rette arbejdskraft kan gøre, at de ikke kan vækste så meget, som de gerne vil. Så alt i alt er indsatsen en fordel for alle, og den vil vokse i de kommende år,” siger Mette Balsby til JydskeVestkysten.

Mere viden

Læs mere om indsatsen hos JydskeVestkysten og dknyt

• Syddanmark