Debat: Initiativet skal tilbage til flygtningene

Af Allan L. Agerholm, adm direktør i BC Hospitality Group samt medlem af Virksomhedsforum for Socialt Ansvar og Mette Rønnau, direktør i Cabi.

Års passiv ventetid i asylcentre gør det svært for flygtninge at komme i arbejde. Samtidigt begynder mange virksomheder at kunne mærke, at det er småt med ledig, kvalificeret arbejdskraft indenfor visse områder.

Derfor giver det god mening at finde andre måder at rekruttere på end de gængse. En mulighed kan være at tage mennesker ind fra kanten af arbejdsmarkedet, for eksempel med flygtningebaggrund, som kan blive en gevinst for samfundet, hvis de kommer i job. Men som omvendt kan blive en økonomisk byrde for Danmark i mange år frem, hvis de ikke gør.

Relativt mange borgere med ikke vestlig baggrund hænger fast i kontanthjælpssystemet i årevis, ja i årtier. Ca. hver femte kontanthjælpsmodtager har ikke vestlig baggrund. Det er ærgerligt. Men endnu mere ærgerligt er det, hvis de nye flygtninge, som kommer her til, ender samme sted. De skal i job. Jo før, jo bedre. Meget tyder nemlig på, at jo længere der går, jo sværere bliver det for flygtningene at få arbejde.

Uddrag fra debatindlæg bragt i Århus Stiftstidende og ni andre jysk-fynske medier. Læs hele debatindlægget hos Århus Stiftstidende

• flygtning
  • integration