Hent hæfte om udsatte borgeres møde med systemet

Hvad koster det, når udsatte møder velfærdssystemet? Og hvordan kan indsatsen styrkes for både borgerne og samfundsøkonomien? Det belyses i et nyt informationshæfte, som VIVE har udgivet.

De mest udsatte borgere kommer ofte i kontakt med velfærdssystemet. At mangle et job, være fysisk eller psykisk syg, have sociale problemer, misbruge alkohol eller stoffer er bare nogle af de forhold, som kan bringe en borger i kontakt med velfærdssystemet.

Det nationale forsknings- og analysecenter for velfærd, VIVE har udsendt et nyt informationsmateriale, som sætter fokus på, hvad der sker i møderne mellem udsatte borgere og velfærdssystemet. Hvad koster disse møder? Hvilke udfordringer er der, når forskellige institutioner og faggrupper skal arbejde sammen? Og hvordan kan indsatsen blive forbedret til gavn for borgerne og samfundsøkonomien.

Informationshæftet rummer centrale resultater fra to store forskningsundersøgelser af forskerne Lars Benjaminsen og Nanna-Mik Meyer. Undersøgelserne afdækker ud fra hvert deres perspektiv, hvordan udsatte borgere bliver mødt i og bruger de kommunale systemer.

Mere information

Du kan læse hente hæftet på VIVE's hjemmeside

• csr
  • integration