Hovedstadskommuner er bedst til at få flygtninge i job

Ud af de ti kommuner i landet, som er bedst til at få flygtninge i job, ligger otte af dem i Hovedstadsområdet. Det viser tal fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering.

På landsplan er beskæftigelsesgraden for flygtningen mellem 18 og 66 år på 31 procent - I Høje-Taastrup Kommune er den 64 procent skriver TV 2 Lorry

I Ballerup er tallet 56 procent og i Greve er den på 54 procent.

"Vi har succes med samme tilgang, som vi bruger til alle andre ledige borgere: Nemlig en stærkt virksomhedsrettet indsats, for ligesom for andre ledige gælder det, at et forløb gennem ”snusepraktik”, virksomhedspraktik og løntilskudsjob i rigtig mange tilfælde er en god vej til på én gang at lære mere dansk, samtidig med at man lærer det danske arbejdsmarked og den danske arbejdspladskultur at kende, siger borgmeste i Høje-Taastrup Kommune, Michael Ziegler (K), til TV2 Lorry.

I Ballerup Kommune fortæller Musa Kekec (S), der er formand, Erhvervs- og Beskæftigelsesudvalget, at en del af succesen skal forklares med en gentænkt tilgang til integration, som man anlagde for år tilbage.

- Vi har et grundlæggende princip om, at vi tror på, at alle mennesker har et potentiale, når de kommer hertil. Så handler det om, at vi skal finde ud af, hvad det potentiale er og få aktiveret det, siger han til TV2 Lorry.

Se mere hos TV2 Lorry

• integration