Kommuner kan søge puljer til opkvalificering og rekruttering af arbejdskraft

To nye puljer skal sikre opkvalificering af dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere og styrke virksomhedsservicen på områder, hvor der mangler hænder. Der er nu åbnet for, at alle kommuner kan søge de to puljer.

Udfordringer med rekruttering og flaskehalse på arbejdsmarkedet skal forebygges og løses. Det har forligskredsen bag beskæftigelsesreformen (V, DF, K, R og S) aftalt at arbejde for gennem forskellige initiativer.

Som led i dette kan landets kommuner nu søge støtte til to nye puljer; ”Opkvalificering målrettet infrastrukturprojekter og flaskehalse” og ”Virksomhedsservice på områder der mangler arbejdskraft”.
Det skriver Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering (STAR).

Opkvalificer ledige og styrk virksomhedsservice

Puljerne skal være med til at løse nogle af de nuværende udfordringer på arbejdsmarkedet.
Opkvalificeringspuljen skal sikre, at dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere bliver opkvalificeret, så de kan blive ansat på områder, hvor der mangler hænder. Fx skal de kunne bidrage til større infrastruktur- og anlægsprojekter.
Alle kommuner kan selv eller i samarbejde med fx virksomheder eller andre kommuner søge puljen til den toårige projektperiode.

Med den anden pulje ”Virksomhedsservice på områder der mangler arbejdskraft” er formålet at styrke og udvikle virksomhedsservicen. Både lokalt og når det kommer til at få virksomheder til at tage socialt ansvar. Men også på de områder, hvor jobcentrene samarbejder med virksomheder, der mangler arbejdskraft.
Også her kan alle kommuner - enkeltvis eller i samarbejde - søge puljen.

I år er der sat 42 millioner kroner af til opkvalificering og 20 millioner kroner til virksomhedsservice.
De to puljer skal ansøges senest onsdag den 13. december kl. 13.

Mere viden

Cabi er i gang med at afslutte projektet Task Force Til Industrien, hvor industrivirksomheder i Favrskov og Silkeborg Kommune får arbejdskraft ved at integrere flygtninge.

Læs mere om projektet hos Cabi

Læs mere om puljerne hos STAR

• rummelig
  • opkvalificering