Kun få bruger socialt frikort

Det var tanken at op mod 4.000 borgere skulle bruge socialt frikort, der giver socialt udsatte ret til at tjene 20.000 kr. om året skattefrit. Men indtil videre er der kun ni borgere i hele landet, som bruger socialt frikort.

Siden årsskiftet har socialt udsatte haft ret til at benytte sig af det sociale frikort, men frem til den 1. april, er der kun udstedt 190 frikort i hele landet. Og blot ni borgere har rent faktisk udført arbejde på ordningen. Det skriver A4 Medier

Der er sat 45 millioner kroner af til et to-årigt forsøg med det sociale frikort, heraf 14 millioner kroner til en it-løsning, otte millioner til visitation og klagebehandling i kommuner og Ankestyrelsen, samt to millioner kroner til evaluering af forsøget.

Formand for Rådet for Socialt Udsatte, Jann Sjursen, foreslår, at der eksempelvis skabes mødesteder og jobbørser, hvor udsatte færdes, og derudover mener han, at forsøgsordningen skal forlænges.

"Hvis vi skal nå målet om, at 4.000 i den her målgruppe skal arbejde på det sociale frikort, kan vi lige så godt med det samme udvide forsøgsperioden. Ellers risikerer man, at forsøget falder til jorden med et brag, siger Jann Sjursen," siger han til A4 Medier.

Før årsskiftet lavede Cabi en undersøgelse for Rådet for Socialt Udsatte med anbefalinger til, hvordan det sociale frikort kan blive en succes. Her anbefales det bl.a., at der skal gøres en indsats for at udbrede kendskabet til frikortet blandt udsatte borgere og virksomheder. Derudover anbefales det, at landets kommuner påtager sig opgaven med at få udbredt kendskabet.

Mere information

Se Cabis undersøgelse og inspirationskatalog om det sociale frikort

Dansk Erhverv og Børne- og Socialministeriet afholder 29. april konference om frikortet

• udsatte