Lov om forenklet beskæftigelsesindsats træder først i kraft til nytår

Beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V) fremsatte 27. marts lovforslaget om en forenklet beskæftigelsesindsats. Loven træder dog først i kraft et halvt år senere end varslet.

Der skal være færre regler og mindre bureaukrati forbundet med beskæftigelsesindsatsen til gavn for både ledige borgere, sagsbehandlerne i kommunerne og virksomhederne. Det fremgår af lovforslaget om en aktiv beskæftigelsesindsats, som blev fremsat den 27. marts 2019.

Lovforslaget udmønter den aftale om en forenklet beskæftigelsesindsats, som regeringen indgik med Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre og SF i august 2018. Dermed tegner der sig et bredt flertal for lovforslaget.

Men hvor loven i første omgang var varslet til at træde i kraft 1. juli i år, så sker det nu først 1. januar 2020. Det sker blandt andet for at imødekomme et ønske fra Kommunernes Landsforening (KL) om at have bedre tid til at implementere de nye regler, oplyser Beskæftigelsesministeriet i en pressemeddelelse

"Jeg har lyttet til de bekymringer, der har været. Jeg er meget optaget af, at kommunerne og a-kasserne får tilstrækkelig tid til en god og fornuftig implementering af den nye lov, og derfor har jeg og partierne bag aftalen valgt at ændre datoen for, hvornår loven skal træde i kraft," siger Troels Lund Poulsen i pressemeddelelsen.

• cabi
  • jobcenter