Mere tid til den enkelte får flere unge i uddannelse og job

Færre sager pr. socialrådgiver frigør mere tid til at hjælpe den enkelte unge. Det har resulteret i flere unge, som kommer i uddannelse eller job og en millionbesparelse for kommunen, viser erfaringer fra Horsens.

Halvt så mange sager og dobbelt så meget kontakt til den enkelte unge. Det er den succesfulde opskrift til at føre flere aktivitetsparate unge hurtigere i uddannelse eller job. Det viser erfaringerne fra et pilotprojekt, som Ungeenheden i Horsens Kommune satte i gang 1. januar 2017.

Førhen skulle hver socialrådgiver varetage indsats og opfølgning for ca. 70 unge hver. Men med pilotprojektet blev endnu to socialrådgivere ansat, hvilket bragte sagstallet ned på ca. 35 pr. socialrådgiver.

Investeringen i flere socialrådgivere har hurtigt tjent sig hjem og mere til. På under et år har Horsens Kommune sparet 1,8 millioner kr. i uddannelseshjælp i perioden, hvor antallet af aktivitetsparate unge mellem 18-24 år er faldet fra 198 til 164, oplyser Horsens Kommune i en pressemeddelelse.

Unge får hjælp til læge og praktik

Afdelingsleder for Ungeenheden, Linda Nystrup forklarer, at med de færre sager får socialrådgiverene tid til en ekstra indsats og det har givet pote.

”Det giver mening at de unge danner en relation til rådgiveren, så rådgiveren fx kan tage med til lægen eller tage med ud på virksomheden når den unge starter i praktik eller arbejde. Når de ’stopper’ hos os giver vi dem mulighed for at kontakte os, hvis de har brug for hjælp. Det er der flere unge der benytter sig af,” siger Linda Nystrup.

”Vores arbejde foregår meget ude af huset der hvor de unge er – fx i tilbuddet, på virksomheden eller på uddannelsesinstitutionen. I det hele taget øver vi os på at være den faste kontaktperson, som de unge skal have i 2019 i forbindelse med FGU-reformen,” fortsætter hun.

Ekspert: Unge skal lære at navigere i systemet

Jesper Pedersen, seniorkonsulent hos Cabi og ekspert i unge, hæfter sig også ved, at Ungeenhedens indsats foregår der, hvor de unge befinder sig.

”Jeg blev glad da jeg hørte, at der ikke blot er tale om flere samtaler med de unge, men at rådgivernes ekstra tid bliver brugt til alt det, der er rundt om samtalen og der, hvor de unge er. Mange unge har svært ved at navigere i vores samfund og i det offentlige system,” siger Jesper Pedersen.

”De har brug for støtte til at komme videre, om det så gælder lægebesøg, uddannelse eller job. Det ser ud til, at Horsens Kommune er ved at finde en model for en sammenhængende indsats for de unge. Jeg glæder mig i hvert fald til at følge deres indsats i den kommende tid,” slutter han.

Læs mere hos Horsens Folkeblad

• kommune