Uddannelse fører ikke til job for kvinder med anden etnisk baggrund

Kvinder med ikke-vestlig baggrund uddanner sig i stor stil, men halter stadig bagefter på arbejdsmarkedet. Familie og børn trækker mere, forklarer eksperter.

Det går godt med at få kvinder med ikke-vestlig baggrund til at uddanne sig, viser tal fra Danmarks Statistik. Blandt kvinder med anden etnisk baggrund end dansk i alderen 25-39 år har 37,9 procent nu en videregående uddannelse, skriver Ugebrevet A4.

Dermed har de for længst overhalet mændende i samme gruppe. Her har 23,9 pocent en videregående uddannelse.

Men selvom ikke ikke-vestlige kvinder uddanner sig i høj grad, slår det ikke igennem på arbejdsmarkedet, for kun 47 procent af de 25-39-årige kvinder med ikke vestlig baggrund er i job mod 61 procent af mændende.

Ifølge Lars Larsen fra analysevirkomheden LG Insights hænger det bl.a. sammen med den kulturelle baggrund og familiemønstre.

"I nogle kulturer betyder det meget for familierne, at kvinden går hjemme og passer børnene, når de er små. Og det betyder jo også, at kvinder, selvom de er veluddannede, har lange perioder uden for arbejdsmarkedet," siger han til Ugebrevet A4.

Han forklarer videre, at for disse kvinder er målet med uddannelse ikke nødvendigvis at gøre karriere. Det handler måske i stedet om dannelse.

Mangler viden om, hvad der motiverer målgruppen

Ifølge Nadia El-Gendi, seniorkonsulent og ekspert i integration hos Cabi, er det en tendens, som kan være svær at vende.

"Det er rigtig positivt, at kvinderne uddanner sig, for det betyder, at de har en masse værktøjer til at klare sig i det danske samfund. Men vi må også erkende, at her er en målgruppe, som vi faktisk ikke kender ret godt, og det er en afgørende forudsætning at lære dem at kende, hvis vi skal lave en effektiv indsats," siger hun.

Nadia El-Gendi underviser bl.a. virksomheder og kommuner i kulturforstålse, og hun oplever, at ofte mangler forståelse for, hvad der motiverer kvinder med ikke-vestlig baggrund.

"Hvis vi skal have flere kvinder med ikke-vestlig baggrund i arbejde, så er vi nødt til at forholde os til og finde ind til , hvad der har status og motiverer dem.  Vi skal forstå de mennesker, som vi laver indsatser for, for ellers lykkes det ikke. Det nytter ikke noget at tale om karriere, hvis det ikke er en virkelighed, de kan se sig selv i. Det er en stærk motivator for etniske danske kvinder, men det er det ikke nødvendigvis her," siger Nadia El-Gendi.

Læs mere hos Ugebrevet A4

Se mere om kulturmødet på arbejdspladsen hos på Cabis hjemmeside

• integration