10 kendetegn for talentkultur på arbejdspladsen

I Wikipedia står det: “Udtrykket er i dag anvendt med en beslægtet betydning, nemlig om særlige personlige, medfødte / tillærte evner, uanset om de er kunstneriske, intellektuelle eller sportslige [….] Ekstrem begavelse kaldes lykkelig genialitet.”

Selv om vi alle gerne vil være i kategorien ‘ekstremt begavet’ må de fleste af os nok modvilligt indrømme at vi tilhørere den store andel af mennesker som er normalt begavet. Så kan vi i stedet trøste os med at det geniale egentligt er at vi alle har potentialet for vækst og udvikling.

Fra tidernes morgen har vi været optaget af at udvikle vores ansatte helt uafhængigt af begreber, men aldrig før har udtalelsen “de ansatte er vores vigtigste ressource” haft større betydning end i dagens konkurrenceprægede landskab. Ledere i dag ved at det handler mindre om produkterne end om personerne de har ansat – og deres evne til at skabe gode og stærke relationer med kunderne. De ved at ekspertisen og kundskaben de besidder er virksomhedens “guld”.

Men det er ikke nok bare at rekruttere, ansætte og udvikle de bedste folk – selv om det også er vigtigt. Talent Management bør ikke være noget som kun HR arbejder med, men skal være en integreret del af hverdagen. Gode medarbejdere vil nemlig både høres og lyttes til, hvilket kræver at den åbne to-vejs samtale med tilbagemelding, om arbejdsopgaver, ønsker, behov og videre udvikling, må ske ofte og være en integreret del af virksomheds talentkultur.

Talent Management behøver ikke at være komplekst eller vanskeligt. For den enkelte handler det ganske enkelt om at vide at “det jeg gør skaber værdi for forretningen samtidigt med at jeg udvikler mig og har fremgang”.

For virksomheden handler det om at have fokus på tre ting: 1) Rekruttering, 2) Turn-over og 3) udvikling og karriere – helst i form af KPI’er. Samtidigt skal virksomheden sørge for at Talent Management programmet hænger sammen med forretningens overordnede mål, som ikke kan opnås uden en individuelles indsats. Med andre ord er der en tydelig sammenhæng imellem virksomhedens og den individuelles mål.

Ingen kan drive et vellykket Talent Management program eller en sund talentkultur uden et HR-system. Det er vigtigt at huske at et HR-system ikke bare handler om IT… Det handler om at indsamle data og fakta samt stimulere en hyppig og åbne dialog imellem ledere og medarbejdere.

Måske handler det til syvende og sidst ikke så meget om individuelle talenter, genier og medfødt begavelser, men mere om den enkeltes mulighed for at udvikle sig sammen med andre i dynamik i teams – i stedet for at udpege en eller flere frontløbere på jobbet.

Du ved at du arbejder i en talentkultur når…

1. Ledelsen udtaler at kompetencer er vigtige for konkurrenceevnen.
  2. Dygtige medarbejdere betragtes som en værdi for hele organisationen, ikke bare for afdelingen.
  3. Det opmuntres til vidensdeling og udveksling af resurser.
  4. Løbende forbedring og læring er højt ansete værdier i virksomheden.
  5. Ledere indser at de må være aktive i udvikling og vejledning af ansatte.
  6. Organisationen er fleksibel i at anvende talenter og udnytte dem effektivt.
  7. Ansatte tager aktivt ejerskab over deres egen udvikling og karriere.
  8. Der er tilrettelagt udfordringer, udvikling, engagement og netværk.
  9. Det er vigtigt at være en højt præsterende organisation med høj standard.
  10. Det er vigtigt at rekruttere og ansætte de bedste medarbejdere.

“Jeg må vide at jeg skaber værdi for virksomheden samtidigt med at jeg udvikler mig og har fremgang”

Tekst: Berit Bjerknes

• Arbejdsmiljø