Teracom investerer i 40 m høj transportabel mobilmast

Teracoms investering i en 40 m høj mobilmast monteret på en lastbil giver mulighed for beredskabsløsninger for fx mobilselskaber og radiokommunikation til gavn for bedre beredskab og internetdækning. Første opgaver for mastebilen bliver på årets Folkemøde på Bornholm og dernæst Roskilde Festival, hvor den opsættes ved Blå Scene og derved understøtter WiFi-dækning i området.

Teracom, der ejer og driver en landsdækkende IP og broadcast infrastruktur, har udvidet porteføljen med en såkaldt mastebil, der skaber mulighed for helt nye former for midlertidig transmission. Bilen kan bruges som beredskabsløsning for eksempelvis mobilselskaber og anden radiokommunikation.

Mastebilen er monteret med en 40 meter høj mast, som giver ubegrænsede muligheder for installation af trådløs teknologi via tilslutning til et af landets sikreste og største netværk.

Teracoms netværk, der består af strategisk placerede antennemaster og faciliteter med et forbundet datanetværk, er landsdækkende, og derfor kan tjenesten etableres stort set overalt i Danmark i både kortere eller længere perioder.

• -Med mastebilen vil man ikke opleve nogen begrænsning i mulighederne for transmission, overvågning, kommunikation eller forbindelse. Den er det professionelle alternativ, hvis der fx ikke er adgang til fiber eller satellitforbindelse, eller hvor der blot er brug for en midlertidig transmissionsforbindelse. Den mobile mast kan eksempelvis også anvendes til datatransmission fra sportsevents og lignende ved tv-transmissioner, siger direktør Martin Løbel, Teracom A/S.

Rent praktisk oprettes der et trådløst signal mellem mastebilen og én af Teracoms antennemaster, der er op til 300 m høje. Radiolinket mellem de to antenner sikrer en stabil data-/internetforbindelse med høj båndbredde. Er der fiberforbindelse på lokationen, og der er behov for en forbindelse af speciel luftbåren karakter, kobles mastebilen på forbindelsen og videretransmitterer eller konverterer til ønsket signal

Mastebilen håndterer en lang række forskellige teknologier lige fra dataforbindelse (100-300 mbit/s) og internet med fri trafik til tv- og radiotransmission samt hurtig back-up i krisesituationer eller ved nedbrud.

Løsningen er nøglefærdig for kunderne. Masten rejses på den aftalte lokation af Teracom, og mastebilen har egen el-forsyning.

Yderligere oplysninger: Martin Løbel, Administrerende direktør, Teracom A/S
martin.lobel@teracom.dk
mobil: +45 27226237

www.teracom.dk

• Data, Telekommunikation, IT

Teracom A/S er den førende operatør af terrestriske broadcast netværk i Danmark og er desuden egen ISP’er. Teracom A/S ejer og driver en række høje sendemaster i hele Danmark, som bl.a. benyttes ved distributionen af digital TV og radio (AM/FM/DAB). Selskabet ejer og driver desuden et nationalt fiberoptisk netværk (3500 km), der har forbindelse til alle høje sendemaster samt til de fleste væsentlige knudepunkter, programproducenter og broadcastere i Danmark. Teracoms infrastruktur understøtter ud over klassisk tv- og radio distribution også tekniske leverancer af mobiltelefoni og forskellige former for radiokommunikation (beredskab/kystradio) og IP-transmission for erhvervsvirksomheder. Teracom A/S designer, installerer og driver de tekniske løsninger, har egen landsdækkende serviceorganisation og overvåger alle installationer i en døgnbemandet NOC (Network Operation Center).