10 gode råd til økonomisk kørsel

Tjek dæktryk, ryd op i vognen og tank klogt. Det er et par af rådene til alle, der vil spare brændstof, penge og CO2, når de kører i dieselbil.

Hvis du ændrer dine og kollegernes kørevaner en smule og tanker klogt, kan I sammen forbedre virksomhedens bundlinje. Her giver køreteknisk instruktør Gorm Hansen fra GH Truck Training og brændstofdirektør i Statoil Peter Rasmussen 10 råd, der sparer på brændstoffet.

I trafikken

• 1.Læs trafikken, så du får en smidig, glidende kørsel. Det koster ekstra, hver gang du starter og stopper.

• 2.Accelerér kvikt uden at lave en raketstart. Du kommer ikke hurtigere frem ved at køre aggressivt.

• 3.Slip speederen og hold bilen i gear, når der er rødt lys forude. Så er brændstof-forbruget i nul.

• 4.Skift gear i tide. ”Jeg oplever ofte, at folk skifter gear alt for sent eller slavisk går gennem alle gear for at komme i femte,” siger Gorm Hansen og understreger vigtigheden af, at man kender sin motors specifikationer. Ved automatgear kan man i langt de fleste tilfælde fremprovokere et højere gearskifte ved at give lidt gas og derefter lette på speederen.

• 5.Sluk blæseren i tomgang. Moderne dieselbilers motorer kan ikke varme bilen op i tomgang, men varmer ved hjælp af tilskudsvarmere eller -apparater, og de bruger strøm.
  • 6.Luk vinduet. Undgå at køre med åbne vinduer med høj hastighed. Det ødelægger bilens aerodynamik, giver højere luftmodstand og så bruger man mere brændstof.

På tanken og derhjemme

• 7. Sørg for korrekt dæktryk, og undgå halvflade dæk. Rullemodstanden skal være så minimal
    som muligt, da den står for en stor del af brændstofforbruget. Køreteknisk instruktør Gorm
    Hansen anbefaler elektronisk dæktrykskontrol til at skrue direkte på dækkets ventil.
  • 8. Fyld tanken. Kør altid med så meget brændstof i tanken som muligt for at undgå kondensvand, der ødelægger indsprøjtningssystemet i din motor.
  • 9. Tank klogt. I dag kan man få dieselprodukter, der renser motorens dyser. Der er især en fordel for dieselbiler, der kører mange kortere ture og derfor ikke selv får renset dyserne igennem. ”Et brændstofprodukt som fx Statoils miles sænker dit dieselforbrug med ca. 1%, forbedrer din brændstoføkonomi og beskytter motoren mod slitage, ” forklarer brændstofdirektør i Statoil, Peter Rasmussen.
  • 10. Ryd op. Ud med det unødvendige skrammel, du har i vognen. Det koster brændstof at køre rundt med det.

Fakta:

Diesel er ikke bare diesel. Særligt udviklede brændstof-additiver, der tilsættes diesel hos fx Statoil og Shell, renser motorens dyser og sikrer en effektiv forbrænding. Statoil lover med miles op til 1 pct. dieselbesparelse på små dieselbiler og op til 2,3 pct. på tunge køretøjer. Besparelsen er beregnet ved sammenligning af Statoils diesel med tidligere additiv. Lær mere om økonomisk kørsel på trucktraining.dk og statoil.dk

• Biltrafik

• brændstof