COP15-biler kører på halm i parade

INBICON, Statoil, Danisco og Novozymes kører på halm i parade.

På søndag er der bil-parade for bæredygtige biler i København. Paraden løber af stablen under COP15, og formålet er at vise, hvilke muligheder der er for at skifte den firhjulede, CO2-forurenende bil ud med et køretøj med markant mindre skadelig virkning på miljøet.

Blandt de godt 70 biler i paraden ruller en række af Danmarks største virksomheder op til startlinjen i samlet front.

Det sker i det såkaldte Partnerskab For Biobrændstoffer. Inbicon/DONG, Danisco, Statoil og Novozymes har nemlig samlet kræfterne om at levere biobrændstof produceret på halm til den flåde af Volvo limousiner, der transporterer verdens politikere rundt under topmødet.

”Biobrændstof produceret fra halm reducerer CO2-udslippet med 85 %,” lyder det fra Michael Persson, VP i Inbicon, der har produceret biobrændstoffet.

Kom selv og se bil
Partnerskabet For Biobrændstoffer stiller med en Volvo S80 – en bil akkurat magen til dem, politikerne bliver kørt i. Michael Persson fra Inbicon kører bilen.

Bilparaden starter allerede om formiddagen, hvor bilerne er til udstilling på Københavns Rådhusplads fra kl. 11. Selve paraden starter kl. 14.

For yderligere information venligst kontakt:

Danisco/Genencor
Carl Johan Corneliussen, Media Relations Manager
Inbicon/DONG Energy
Ulrik Frøhlke, Pressemedarbejder

Novozymes
René Tronborg, Media Relations Consultant

Statoil
Per Brinch, PR- og Kommunikationsdirektør

Volvo
Jan Larsen, Brand & Competence Developer.

Fakta om Partnerskabet for biobrændstoffer
Partnerskabet for biobrændstoffer arbejder for at udvikle rammebetingelserne for dansk teknologi til fremstilling af anden-generationsbiobrændstoffer og består af Novozymes A/S, Inbicon A/S, Danisco A/S, Biogasol, Statoil A/S, Aalborg Universitet, Agrotech, Solum Gruppen og Landbrugsraadet. Arbejdet følges af EUDP og Miljøstyrelsen. Læs mere på www.biobrændstoffer.com.

• andengenerations bioethanol
  • biobenzin