Mænd vil have sort og kvinder vil have mælk

Mændene vil have den sort og uden så mange dikkedarer. Kvinderne kan bedst lide den med mælk og prøver gerne nye varianter. Det er naturligvis kaffe, det handler om. Hvert år langer Statoil mere end 2,5 mio. kopper kaffe over disken på de danske tankstationer og er dermed en af de største leverandører af økologisk take away-kaffe til danskerne.

Det er især mænd, der gerne gør et stop om morgenen på tanken for at købe sort take away-kaffe og morgenbrød. Kvinderne foretrækker derimod kaffe med mælk og gerne om eftermiddagen med noget til den søde tand. Kvinder er også klart mest tilbøjelige til at eksperimentere og prøve andre kaffe-varianter som café latte og cappuccino. Det viser en undersøgelse om kaffe på tankstationer foretaget af Zapera*. Undersøgelsen viser også, at det er de unge, der køber mest take away-kaffe, til trods for at det er den ældre del af befolkningen, der drikker mest kaffe.

Økologi og bæredygtighed vinder terræn hos kvinder
Ifølge undersøgelsen vurderede 69 pct. af de adspurgte smagen til at være det vigtigste kriterium ved køb af take away-kaffe, mens renlighed omkring maskinen især er vigtig hos kvinderne. Det er også især kvinderne og de yngre forbrugere, der er mest positive i forhold til økologisk kaffe, der bidrager til bæredygtighed.

Statoils kaffe brygges på bønner fra Rainforest Alliance**-certificerede kaffefarme i Peru. Det sikrer, at strenge standarder for bevarelse af naturressourcer overholdes, og at kaffebønderne og lokalsamfundet gives gode økonomiske og sociale forhold.

”Hos Statoil mærker vi en øget efterspørgsel på økologiske produkter. Det oplever vi både på salget af kaffe, men også på fx økologisk brød og økologisk mælk, hvor salget er mere end fordoblet inden for det seneste år. Derfor sælger vi kun økologisk kaffe, og vores kaffekrus er fremstillet af miljøvenligt genbrugsmateriale, så de belaster naturen mindst muligt,” siger Rikke Dambmann, Category Manager i Statoil.

For yderligere information venligst kontakt:
Category Manager Rikke Dambmann, Statoil A/S, tlf. 3342 4337
Kommunikationsdirektør Per Brinch, Statoil A/S, tlf. 3342 4227

*Undersøgelsen er foretaget af analysebureaet YouGov Zapera for Kraft Foods.

** Rainforest Alliance er en international nonprofit-organisation, der certificerer kaffefarme og derved sikrer, at strenge standarder for bevarelse af naturressourcer overholdes, og at kaffebønderne og lokalsamfundet gives gode økonomiske og sociale forhold. Se mere på www.rainforest-alliance.org

• kaffe
  • økologi