Vintervejret i New Jersey vigtigere for prisen på fyringsolien end snestormen i Nordjylland

For oliehandlerne er vintervejret i det østlige USA vigtigere end vejret uden for deres eget vindue. Så sammen med tallene fra NYMEX og andre toneangivende børser plus Reuters internationale nyheder har oliehandlere over hele verden vejrudsigten for de amerikanske østkyststater stående på deres pc-skærme. For mere end noget andet er det det tætbefolkede nordøstlige USA, der for tiden er med til at afgøre om prisen på råolie går op eller ned.

"Den kolde vinter har drevet det amerikanske energiforbrug til opvarmning op med 21 procent, og det har lagt 10 dollars oven i råolieprisen," siger Peter Rasmussen, olieanalytiker hos Statoil.

10 % dyrere på en måned
Når prisen på fyringsolie i Danmark er steget mere end prisen på råolie, skyldes det, at afgifterne blev forhøjet med over 300 kr. ved årsskiftet. Så sammenlignet med den 1. december 2009 må oliefyrsejere nu af med 880 kr. mere pr. 1.000 liter. Det svarer til en samlet stigning på 10 % på fyringsolien.

Yderligere oplysninger:
Olieanalytiker Peter Rasmussen, Statoil A/S, tlf. 33 42 43 03
PR- og Kommunikationsdirektør Per Brinch, Statoil A/S, tlf. 33 42 42 27

Send os din mening
Du er velkommen til at sende os din mening på en mail.

Statoil leverer omkring en femtedel af Danmarks samlede olieforbrug og driver mere end 300 benzinstationer i Danmark, heraf ca. en femtedel automatanlæg under varemærket 1-2-3.
På selskabets raffinaderi i Kalundborg raffineres olieprodukter, som enten eksporteres eller sælges i Danmark til brug som fx brændstof til biler eller opvarmning af private hjem og erhvervsejendomme.