Couche-Tard underskriver aftale om at købe Shells retail-, B2B- og flybrændstofforretning i Danmark

Det forventes, at handlen endeligt gennemføres i slutningen af andet halvår af 2015, når myndighedsgodkendelse og øvrige betingelser er på plads. Det forventes at finansieres af Couche-Tards tilgængelige likvide beholdning og kreditfaciliteter. Parterne er enige om ikke at offentliggøre købsprisen for handlen.

Shells danske retail forretning består af: 315 stationer, heraf er 225 full-service stationer; 75 er automat stationer og 15 er truck stationer. Af de 315 stationer er 140 ejet af Shell, 115 er lejede stationer og 60 er forhandlere.

Aftalen omfatter også en vigtig B2B forretning og en flybrændstofforretning, der opererer i 7 danske lufthavne, herunder Københavns Lufthavn. Ved ikrafttrædelse af aftalen vil Couche-Tard have rettighederne til at bruge Shell brandet i Danmark i op til 10 år.

“I 2012, efter købet af Statoil Fuel & Retail (”SFR”), annoncerede vi, at SFR ville være ‘vores platform for vækst i Europa’. Efter integrationen af SFR i Couche-Tard er det fantastisk at tage det næste skridt i det europæiske marked”, siger Brian Hannasch, President & CEO for Couche-Tard.

Jacob Schram, Couche-Tard’s Group President Europe, siger: “Dette køb bliver et fantastisk bidrag til vores netværk i Skandinavien. Det udgør et fremragende strategisk match med vores forretning.

“Shell Danmark driver et attraktivt fuel netværk med gode lokationer, gode moderniserede forpladser og et professionelt team af medarbejdere, der vil komplementere vores eksisterende forretning i Danmark,” siger Hans-Olav Høidahl, Executive Vice President Scandinavia, Statoil Fuel & Retail AS. “Vi ser frem til at byde Shell Danmark velkommen i Couche-Tard familien.”

Om Alimentation Couche-Tard

Couche-Tard er førende indenfor den canadiske convenience branche. I USA er det den største uafhængige convenience kæde operatør i forhold til antallet af firmaejede butikker. I Europa er Couche-Tard førende indenfor convenience butikker og transport fuel i Skandinavien og de Baltiske lande, mens Couche-Tard har en signifikant tilstedeværelse i Polen.

Pr.12. oktober 2014 bestod Couche-Tards netværk af 6,303 convenience butikker på tværs af nordamerika. Heraf er 4,851 butikker med fuel på forpladsen. Det nordamerikanske netværk består af 13 divisioner heraf 9 i USA og 4 i Canada. Mere end 60.000 medarbejdere er ansat på tværs af netværket og på servicekontorerne i nordamerika.

I Europa driver Couche-Tard et bredt stationsnetværk på tværs af Skandinavien (Norge, Sverige og Danmark), Polen, de Baltiske lande (Estland, Letland og Litauen) og Rusland. Pr. 12. oktober 2014 udgør dette 2,239 stationer, hvor hovedparten har fuel på forpladsen og convenience butikker, mens resten er ubemandede automatstationer, der kun har fuel på forpladsen. Selskabet har også andre produkter såsom fyringsolie, marine brændstof, smøreolie og kemikalier. Couche-Tard driver fuel terminaler og depoter i 8 lande i Europa. Inklusive medarbejdere på Statoil brandede forhandlerstationer er der ca. 17,500 medarbejdere i forretningen, på terminalerne og servicekontorerne på tværs af kontinentet.

Der er i tillæg ca. 4,600 butikker drevet under licensaftaler og Circle K brandet i 12 andre lande i verden (Kina, Guam, Honduras, Hong Kong, Indonesien, Japan, Macau, Malaysia, Mexico, Filipinerne, Vietnam og De Arabiske Emirater). Dette giver mere end 13,100 stationer i Couche-Tards netværk.

Kontakter:

Raymond Paré, Vice-President and Chief Financial Officer

Tel: (450) 662-6632 ext. 4607

investor.relations@couche-tard.com

Karen Romer, Vice-President Communications, Statoil Fuel & Retail, Europe

karrom@statoilfuelretail.com

Ann Kirstine Havsteen, Marketing & Communications Director, Statoil Fuel & Retail, Danmark Tel: +45 23358560 pressedk@statoilfuelretail.com

For yderligere information læs mere på:

- corpo.couche-tard.com

- www.statoil.dk

Pressemøde:

Der indkaldes til pressemøde kl. 15.00 d. 17. marts. Adresse: Domus Statoil, Borgmester Christiansensgade 50, 2450 København SV. Alle er velkomne.

• Biltrafik

• brændstof
  • servicestation
  • automatstationer

Statoil Fuel & Retail betjener ca. en million kunder på stationerne dagligt og har godt 2.300 stationer (full-service stationer og ubemandede anlæg) i Skandinavien, Polen, de baltiske lande og Rusland. Derudover sælges olie, diesel og fuel til opvarmning og industri samt marinebrændstoffer, flybrændstoffer, smøremidler og kemikalier. Med omkring 18.500 ansatte i Europa driver koncernen også 12 olieterminaler, cirka 400 tankbiler (via leverandører) og 38 depoter.

De danske aktiviteter består af mere end 215 bemandede servicestationer under varemærket Statoil, godt 145 automatstationer under varemærkerne 1-2-3 og INGO samt direkte salg af olieprodukter til transport, opvarmning andre industrielle formål.

Statoil Fuel & Retail AS et helejet datterselskab af Alimentation Couche-Tard Inc (Couche-Tard). Couche-Tard er en ledende convenience-kæde hjemmehørende i Canada bestående af cirka 8.100 butikker i Nordamerika og Europa, hvoraf circa 5.500 er servicestationer.