CISUs ledelse fremover

CISUs ledelse fremover

Sekretariatsleder i CISU, Erik Vithner, har valgt at gå på efterløn/pension fra udgangen af september efter 18 år som leder i CISU. Det kunne man læse på cisu.dk i sidste uge.

Efter at have været på arbejdsmarkedet konstant i 47 år, og leder uden højeste arbejdstid i 35, anså han det som nødvendigt for at passe på sit helbred og få tid til andre interesser.

Erik Vithner forklarer, at han er afklaret med beslutningen, men at den ikke er nem. Han er dog også fortrøstningsfuld over at skulle give stafetten videre efter 18 år som sekretariatsleder.

- CISU er i topform! Vi er solidt og centralt plantet inden for civilsamfundsindsatser i udviklingssamarbejdet, støtten dertil og i det folkelige engagement. Vi har en faglig styrke uden lige i en fantastisk og engageret medarbejdergruppe. Og vi har en supergod bestyrelse, dygtige folk i bevillingssystemerne osv. Så jeg stopper på toppen med vished om, at der er masser af gode kræfter, der gør, at det kun kan gå fremad, siger han.

Du kan læse hele hans egen beskrivelse her.

Erik Vithner har sidste dag med ledelsesfunktioner den 3. juli, men vil være ansat frem til udgangen af september.

Farvel til en visionær leder
Tillidsrepræsentant Kim Jensen, der repræsenter de ansatte på CISUs sekretariat, er både ærgerlig og forstående for Eriks beslutning om at fratræde sin stilling.

- CISU mister en virkelig god leder, der kan se muligheder for udvikling uden nogensinde at gå på kompromis med de grundlæggende principper, vi har her i CISU, siger han.

Kim Jensen har som både kommunikationskonsulent og tillidsrepræsentant haft et meget nært samarbejde med Erik Vithner.

- Erik og jeg har haft et forrygende samarbejde både i det daglige og i det vanskelige, hvor vi har skullet pleje ind i mellem modsatrettede interesser. Han er en leder med stor integritet, og det viser sig også i hans beslutning, som kom bag på mig, men som jeg og alle andre på sekretariatet forstår.

Erik Vithner har som bekendt været en del af CISU i størstedelen af organisationens 25 år. Rådgiver Søren Asboe Jørgensen var med i 2002, da Erik Vithner kom til:

- Erik har været meget vigtig for CISUs udvikling. Han har tidligt haft en meget klar forståelse for den helt særlige idé, som CISU er bygget på. Hans dømmekraft og visioner har været afgørende for, at den idé kontinuerligt er blevet ført ud i livet og ikke mindst videreudviklet og tilpasset nye indsatsområder. Ligesom CISU er en god ide, så var det en fremsynet og super god idé at ansætte ham i 2002, siger han.

Klar til at fortsætte
CISU har siden 2015 haft en koblet ledelse, hvor ledelsesansvaret har været delt mellem sekretariatsleder Erik Vithner og faglig leder Jeef Bech.

Jeef Bech, der har samarbejdet med Erik i 10 år, herunder de sidste 5 år som sidestillet leder, siger:

- Erik har de sidste 18 år åndet og levet for skabe et CISU som danske foreninger kan bruge til at understøtte deres mangfoldige internationale engagement. Det har været en fantastisk oplevelse at arbejde sammen med ham frem mod det CISU, vi har i dag.

I lyset af Erik Vithners beslutning orienterede Jeef Bech CISUs bestyrelse og sekretariat om, at han ville være parat til fra sommeren 2020 og fremadrettet fortsat at forestå ledelse i CISU.

- Arbejdet i CISU, vores medlemsorganisationer og hos deres partnerorganisationer er ganske enkelt så spændende og vigtigt både på det konkrete plan, som jeg sidst har set de sidste uger på tjenesterejser i Ghana og Sierra Leone, og mere overordnet i forhold til, hvordan CISU og medlemsorganisationerne spiller ind i større dagsordener, siger han og fortsætter:

- Samtidig har civilsamfundet aldrig været vigtigere. Civilsamfundets råderum reduceres, alt imens eliten får et stadig fastere greb om stat og marked. I det nye årti skal vi kæmpe for, at samfundsborgere kan give modstand og sikre den demokratiske kontrol.

Rekonstruktion af ledelsen
På et bestyrelsesmøde den 16. marts modtog og godkendte CISUs bestyrelse Erik Vithners anmodning om en fratrædelse og godkendte planen om den fremadrettede konstruktion.

- Vi vurderede, at Eriks ønske om at fratræde sin stilling vil have konsekvenser for den nuværende koblede ledelsesform, der forudsætter et tæt personligt kendskab og gensidig afklaring mellem to ledere, siger Katrine Skarmis, forperson i CISU.

På den baggrund er det ikke muligt fremadrettet at have en koblet ledelse i CISU. Hun fortæller, at bestyrelsen er kede af, at Erik Vithner fratræder, men samtidig utrolig glade for, at Jeef Bech fortsat vil lede CISUs sekretariat.

- Jeef er en yderst kompetent og visionær leder, der ligesom Erik formår at navigere politisk og strategisk inden for de rammer, CISU har, siger Katrine Skamris.

Derfor besluttede bestyrelsen, at CISUs ledelse fortsat skal bestå af Jeef Bech og en endnu ikke ansat souschef, som forventes at have fokus på personale- og forvaltningsrelaterede opgaver.

En beslutning, som også glæder Erik Vithner:

- Jeg er helt vildt glad for, at Jeef har tilkendegivet, at han vil fortsætte som leder, og der er fuld opbakning til det. Det betyder utroligt meget for mig, at der ligger en klar ramme og plan for, hvad der skal ske, siger han.

Ansættelsesforløb fremadrettet
Stillingen som souschef i CISU vil blive slået op 3. april med ansøgningsfrist 4. maj. På baggrund af indkomne ansøgninger vil ansættelsesudvalget udvælge kandidater til samtale, som er planlagt til at foregå 14. og 15. maj med henblik på ansættelse fra 1. august 2020.

Ansættelsesudvalget vil bestå af to bestyrelsesrepræsentanter, en repræsentant fra CISUs sekretariat samt Jeef Bech.

Stillingsopslaget vil blive offentliggjort på cisu.dk og andre relevante platforme.